קרב מריניאנו

ממש כמה חודשים אחרי הכתרתו בשנת 1515 קיים פרנסואה הראשון את אחת המסורת העתיקות של מלכים צרפתיים ופלש עם צבאו לאיטליה. איטליה הייתה מחולקת להמון מדינות קטנות ומסוכסכות, שחלקן היו עשירות מאוד הייתה יעד מפתה למלכי צרפת. לפני הפלישה דאג פרנסואה להבטיח שקט על ידי כך שכרת ברית עם שני המלכים החזקים באירופה, הנרי השמיני מאנגליה וקרל מהבסבורג. אבל הוא לא כרת ברית עם השויצרים, שהיו אז בשיא כוחם הצבאי, ושלטו גם בחלקים מצפון איטליה של ימינו. ב17 ביולי 1515 נחתמה ברית צבאית בין השויצרים לבין מקסימיליאן קיסר האימפריה הרומית הקדושה, האפיפיור לאו העשירי ופרננדו מארגון, שכונתה הליגה להגנת איטליה. לא הרבה אחר כך החל פרנסואה לגייס צבא במטרה לחצות את האלפים, ומינה את אימו לואיז מסבויה לממלאת מקומו בהעדרו מהמדינה. הצבא הורכב ממתנדבים צרפתיים ומשכירי חרב גרמניים. ברוח התקופה כלל הצבא הרבה נשק קר של ימי הביניים לצד תותחים ומעט רובי ארקבוז.
ב11 לאוגוסט החל חיל החלוץ של הצבא הצרפתי לחצות את הרי האלפים מעברם השני ליד וילהפרנקה, חיכה להם הצבא השויצרי וחיל הפרשים האפיפיורי בפיקוד קולונה. הצרפתים הפתיעו את קולונה שסעד ארוחת צהריים ושבו אותו ו300 מאנשיו וכך השויצרים אבדו את סיוע הפרשים שלהם.
יתר הצבא הצרפתי בפיקוד פרנסואה עקף את השויצרים והתקדם מזרחה. פרנסואה שלח את דודו רנה מסבויה לדון בהסכם שלום עם השויצרים, בתנאי שיסוגו בשטחים בהם החזיקו בדוכסות מילאנו, בד בבד המשיך בהתקדמותו הצבאית. השויצרים הציעו בתמורה ל1000 כתרי זהב, נסיגה מלאה מכל שטחי מילאנו מלבד בלינצונה, אבל לא לצרפתים, אלא לדוכס מילאנו מסימיליאנו ספורצה. פרנסואה גייס את הסכום הנדרש. אלא שאז החלה מחלוקת בין הקנטונים השויצריים- ברן, פרייבורג וסולותורן, היו בעד נסיגה וחזרה לשויץ. קנטונים אחרים סרבו לקבל את ההסכם. ארכיבישוף סיון, מתיאס שינר, שהיה שונא צרפתים קרא להמשיך במלחמה. ב13 בספטמבר פרנסואה הגיע עם צבא של 30 אלף חיילים בקרבת מריניאנו, לא רחוק מהעיר מילאנו והפתיע את הצבא השויצרי. החיילים השויצרים כל כך הופתעו שחלקם יצאו לקרב ללא קסדות, שיריונים ואפילו ללא נעליים. אבל בכל זאת הם החלו להקים ביצורים מקורות עץ מחודדות, כאשר מתיאס שינר במדי קרדינל, מעודד אותם כשהוא רכוב על סוסו.
בצהרי היום הצבא השויצרי יחד עם חיל הפרשים של מילאנו, החל בהתקפה. בקרב שנמשך עד חצות נראה היה תחילה שהשויצרים מנצחים. שינר אף דווח על כך לשלטונות בבאזל, והשמועה על תבוסה צרפתית התפשטה בכל אירופה.
אבל פרנסואה לא אמר נואש. הוא שלח אגרת ללוטרק שדן באותו זמן בהסכם עם השויצרים והורה לו להפסיק את השיחות ולהחזיר את הכסף. שתי איגרות נוספות נשלחו למפקדי יחידות צבא שנפרסו במקומות אחרים באיטליה- אלביאנו מפקד צבא ונציה, שצבאו שהה בלודי ולואי ד'אר שצבאו היה בפאביה. והלחימה נמשכה כאשר השויצרים ממשיכים להכות בצבא הצרפתי ואף לוכדים את הארטילריה אלא שאז נשמעו קריאות סן מרקו. חיל הפרשים של ונציה הגיע והיטה את הכף לטובת הצרפתים. החיילים השויצרים נסוגו בחוסר סדר לעבר נושאים על גבם את הפצועים. מעל 13 אלף חיילים שויצרים ו8000 צרפתים נהרגו. ב1 באוקטובר 1515 נכנס פרנסואה כמנצח למילאנו.
תמונה: פרנסואה הראשון במריניאנו

לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק