אסטלת הרעב

אסטלת הרעב, היא מצבה מצרית כתובה בכתב חרטומים שנמצאה באי סהל, שבנילוס, דרומית לאסואן שבמצרים העליונה (הדרומית).
האסטלה מספרת על שבע שנות בצורת ורעב בתקופת שלטונו של פרעה ג'וסר מן השושלת השלישית, שתקפות שלטונו המשוערת הייתה במאה ה27 לפני הספירה. המצבה עצמה מאוחרת בהרבה מימיו של צ'וסר והיא ככל הנראה מתקופתו של מלך מצרים היווני-מקדוני תלמי החמישי- המאה השנייה לפני הספירה.
בראש המצבה יש תמונה של שלושה אלים מצריים- חנום, אל מקורות הנילוס, סתת, אלת שטפונות הנילוס ואנוקט אלת הנילוס.
הטקסט מספר על פרעה ג'וסר, שהיה מודאג מ7 שנות בצורת ורעב בשנה ה-18 לשלטונו. הוא פנה ליועצו, אמחותפ שהיה כהן לאל רע. הוא מבקש לדעת היכן נולד האל הפי, שהיה אחראי על השטפונות השנתיים בנילוס ומי אחראי עליהם. אמחותפ בודק זאת בארכיון מקדש הוט איבטי של האלה תחות בהרמפוליס. אמחותפ מגלה, שמדובר באל חנום שמקומו במעיין קדוש באי יב.
אמחותפ נוסע למקדש חנום, מטהר עצמו ומתפלל לחנום ומציע לו "את כל הדברים הטובים" אם יעתר לתפילתו. הוא נרדם ובחלומו חנום אומר שנענה לתפילותיו ויחזיר את שטפונות הנילוס.כשהתעורר חזר וספר על כך לג'וסר. בעקבות כך הורה המלך על שיקום מקדשי חנום בכל רחבי מצרים והעברת חלק מהמיסים אליהם.
יש הקושרים בין הסיפור המתואר פה לסיפור על יוסף, אך יש לציין שהמקרה המתואר ארע זמן רב לפני התקופה המיוחסת ליוסף והמצבה עצמה היא מתקופה מאוחרת בהרבה ממנה.

לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק