צאצאי הקיסרים הביזנטיים באנגליה


בכנסייה בעיר לנדולף במחוז קורנוול שבאנגליה נמצא שלט עשוי פליז בו מופיעה כתובת לזכרו של אדם בשם תאודורו פלאולוגוס, שקבור במקום. אותו תאודורו פלאולוגוס הוא צאצא לשושלת פלאולוגוס, שושלת המלוכה האחרונה של האימפריה הביזנטית. איך התגלגל צאצא לשושל הקיסרית לנקודה די נידחת באנגליה?
כמו יוונים ביזנטים רבים, התיישב פלג ממשפחת פלאולוגוס באי כיוס שביוון, שבאותה תקופה היה תחת שלטונה של גנואה. חלק מהם עזבו את כיוס והתיישבו באיטליה. חלק מהמשפחה התיישב ברוזנות מנטובה שבאיטליה, אחדים מהם אף התחתנו עם בני משפחת הרוזנים המקומית.
בשלט פליז שמופיע בכנסייה כתוב על תאודורו פלאולוגוס, אותו תאודורו נשא לאישה בתאריך 6 ביולי 1593 את אאודוקסיה קומננה, צאצאית למשפחת קומננוס, שושלת המלוכה שקדמה לשושלת פלאולוגוס בביזנטיון. לזוג נולדה בת אשר באוקטובר 1614 התחתנה בנפולי עם הנסיך דמיטריו רודוקנקיס. אחד מילדיהם ד"ר קונסטנטין רודוקנקיס (נולד 1653), היה מלומד והפך לרופאו של צ'ארלס השני מלך אנגליה.
אבי השושלת הגיע לאנגליה בשנת 1600, אחרי מות אשתו בשנת 1596. שם הוא מקבל את התואר אביר של הנרי דוכס לינקולן, וגר בטירת טטרשל. הוא נושא ביורקשייר אישה אנגליה בשם מרי בולס. בשנת 1627 הוא שולח מכתב ממפליימות' לדוכס מבקינגהם, בו הוא מתחנן להתקבל לשרותו של מלך אנגליה. לא ידועה התגובה. ב1628 הוא מופיע בין מקבלי הקצבאות בפלימות', כזכאי לקצבה של חצי פני לשבוע. בשלב מסוים הוא עובר עם בנותיו ללנדולף שם הוא גר עם סיר ניקולס וליידי לוור, שני מלומדים בלימודים קלאסיים, שלמדו רבות מאדם בעל רקע יווני רומי שכמותו. לפי הכתוב תאודורו פלאולוגוס מת ב21 בינואר 1636 ונקבר בכנסייה בלנדולף.
בנו הבכור, ג'ון פלאולוגוס נלחם במלחמת האזרחים של אנגליה לצידו של המלך צ'ארלס הראשון, וככל הנראה נהרג בניסבי. בנו השני תאודור מצוין כליוטננט בצבא האנגלי שנלחם נגד הסקוטים בשנת 1640. במלחמת האזרחים הוא נלחם דוקא בצד הפרלמנט. הוא מופיע ב1642 כליוטננט בצבאו של הדוכס מאסקס. ב1644 הוא מת או נהרג וזוכה להיות היווני היחיד שמקבר במנזר ווסטמינסטר, מקום קבורתם של רבים ומכובדים בהיסטוריה של אנגליה.
הבן הצעיר פרדיננד נלחם לצד המלוכנים. הוא הגר לאי ברבדוס, שם הייתה נחלה למשפחת אמו. ב1649 הוא מופיע ברשימת מתפללי כנסיית סנט ג'ון. הוא מלא מספר תפקידים במקום, כולל תפקיד שמש הכנסייה. הוא מת בשנת 1678 ונקבר בכנסיית סנט ג'ון (שנהרסה בהמשך בסופת הוריקן). בשנת 1909 שמו מצבה במקום קבורתו בו מצוין שהוא צאצא לקיסרי ביזנטיון. בצוואתו הוא צווה לחלק את נחלותיו בין אשתו רבקה לבנו תאודורו, לכשיגיע לגיל 14 בשנת 1693. הבן חזר לאנגליה שם נולדו לו בן ובת. הוא מת בקורונה שבספרד.
מלח בשם תאודורו פלאולוגוס, שלא ברור בדיוק בן של מי הוא, מת בים בשנת 1693, לעיתים נאמר שהוא בנו של פרדיננד ולעיתים של תאודור.
כאשר יוון קבלה את עצמאותה בשנות ה20 של המאה ה-19, נעשה ניסיון לאתר את צאצאי המשפחה, כדי להעניק להם את תואר מלך יוון. איש מהם לא אותר.
תמונות:
1. הלוח בכנסייה עם סמל האימפריה הביזנטית בכותרתו
2. הכנסייה מבחוץ
3. הקיסר יוהאנס השמיני פלאולוגוס, מאחרוני הקיסרים הביזנטיים, צייר בנצו גוצלי
4. מצבת קברו של פרדיננדו פליאולוגוס בברבדוס
לפוסט בפייסבוק




תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק