המלכה ארסינואי השנייה

ארסינואי השנייה הייתה בתו של תלמי (פתולמיוס ביוונית) הראשון, אחד מקציניו של אלכסנדר מוקדון, שהמליך עצמו על מצרים אחרי מותו של אלכסנדר ויסד את השושלת המכונה על שמו בית תלמי.
בשנת 299 לפני הספירה חותנה עם ליסימכוס, קצין אחר של אלכסנדר שהפך לשליט תראקיה (בולגריה וחלקים מיוון וטורקיה האירופית של ימינו). היא הייתה אשתו השלישית ונולדו להם שלושה ילדים, תלמי ליסמכוס ופיליפוס. ליסמכוס אהב אותה עד כדי כך ששינה את שמה של העיר אפסוס (במערב טורקיה) לארסינואה ונתן לה שלוש ערים על שפת הים השחור ואת קסנדריה שבצפון יוון.
ארסינואה רצתה שהשלטון יעבור לבנה הבכור לכן טפלה נגד אגטוקלס, יורש העצר, בנו הבכור של ליסמכוס, אשמת קשר לרצח אביו. אגטוקלס הוצא להורג.
לרועה מזלה ליסימכוס נהרג בשנת 281 לפני הספירה, בקרב קורפודיום נגד האימפריה הסלווקית, ארסינואה נאלצה לברוח לקסנדריה.
כדי להציל עצמה החליטה להתחתן עם אחיה למחצה מאביה תלמי קראונוס, כתנאי לנישואים היא דרשה שבניה יאומצו כבניו, תלמי קראונוס הסכים. אבל היחסים בין בני הזוג לא היו טובים. קראונוס חבר לפירוס (ההוא מניצחון פירוס) ויצא למסע מלחמה בדרום יוון. ארסינואה ניצלה את ההזדמנות קשרה קשר נגד בעלה יחד עם בניה. הקשר נכשל וקראונוס רצח את שני בניה הצעירים. בנה תלמי הספיק לברוח לממלכת דרדניה (כיום בסרביה, קוסובו ומקדוניה). ארסינואה עצמה ברחה לסמותרקיה. בשנת 279 לפנה"ס הייתה פלישה גאלית לבלקן, בעקבותיה ברחה למצרים שם בקשה מקלט מאחיה הצעיר מלך מצרים תלמי השני.
גם במצרים המשיכה בפעילותה הפוליטית. היא האשימה את ארסינואה הראשונה, אשתו של המלך תלמי (שהייתה גם בתו של ליסימכוס, בעלה המנוח ולפיכך בתה החורגת לשעבר) בקשר נגד תלמי השני, בעקבות "הקשר" היא הוגלתה.
בשנת 277 לפנה"ס התחתנה ארסינואה עם תלמי השני, שהיה אחיה מאב ומאם. בכך התחילה המסורת של נישואי אחים שהייתה מקובלת לכל אורך שלטון בית תלמי במצרים, והתקבלה בקרב המצרים בהבנה מלאה, שכן הייתה מקובלת בקרב הפרעונים. אצל היוונים העניין היה פחות מקובל, לכן הוצגו הנישואין ביניהם כמו הנישואין בין האחים זאוס והרה במיתולוגיה היוונית.
תלמי השני שינה את שמה של העיר קרוקודילופוליס לארסינואה וייסד דת שמבוססת על פולחן שלו ושלה- במסמכים רשמיים נקראו תלמי וארסינואה האלים האחים- חלק מתקציב המקדשים המצרי הוסב לפולחן האלים האחים ונבנו להם מקדשים עוד בחייהם. בעקבות נישואי לאחותו הוענק למלך תלמי הכינו פילדלפוס שמשמעותו אוהב אחיו (או במקרה זה אחותו) ביוונית.
תמונות:
1. מטבע משותף של תלמי וארסינואה
2. קמע משותף של הזוג
3. פסלי ענק של הזוג בלבוש מצרי שעמדו בשער נמל אלכסנדריה, כיום במוזיאון הוותיקן ברומא


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק