גבור באטורי פולש לוולאכיה

בראשית 1611 פלש גבור באטורי נסיך טרנסילבניה- מדינה הונגרית בשטח רומניה של ימינו, לשטחה של נסיכות ולאכיה, גם היא בשטח רומניה של ימינו. הם הניסו מוולאכיה את הוויווד (נסיך) המקומי סרבן ראדו. ראדו ברח לשטח קיסרות בית הבסבורג, ובאטורי תכנן לכבוש את ולאכיה. הסולטן מאיסטנבול לא ראה בעין יפה את התחזקותה של טרנסילבניה על חשבון נסיכות וסאלית שלו.
גם ממלכת הונגריה העדיפה את שלטונו של ראדו ועזרה לו לשוב באביב 1611 למולדתו. ראדו נתמך גם בידיה אחד המיעוטים הגדולים והחזקים בטרנסילבניה הגרמנים הסקסונים. ראדו ארגן לעצמו צבא שכלל ולאכים וקוזאקים. הוא נתמך גם בידי זיגמונד מלך פולין וקונסטנטין וויווד מולדביה. מרחוק תמכו בו גם ההבסבורגים. הוא החזיר לעצמו את כתרו, ופנה להשיב מלחמה מול הטרנסילבנים.
באטורי שלח את הקפיטן אנדרש נאג' בראש צבא של היידוקים (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/1008235015997701 ) להשתלט על מרכזם של הסקסונים בטרנסילבניה- בראשוב (בלשונם קרונשטדט). אולם הקפיטן סב על עקבותיו אחרי שקבל שוחד גדול מהשופט המקומי. כך אבד באטורי חלק משמעותי מצבאו, כשהוא מחכה להגעת כוחותיו של ראדו בתוך חומותיה הסגורות של בראשוב העוינת. בצהרי ה-8 ביולי 1611 הגיעו הוולאכים, והחל קרב בין חומותיה של בראשוב. הטרנסילבנים תקפו ראשונים, ונראה היה שהם הודפים את כוחותיו של ראדו. אולם הוולאכים הפכו את הקערה על פיה וגרמו לתבוסה של הטרנסילבנים ונסיגה שלהם. הוולאכים זינבו בטרנסילבנים הנסוגים וגרמו להם אבדות כבדות. באטורי ניצל בעור שיניו בידי שומרי ראשו אולם הקנצלר שלו גאבור אימרפי נפל בקרב. גם המפקד גיורגי ראץ' נפל. מפקד הכוחות הטרנסילבנים הנסוגים אישטבן באדו הוצא להורג בידי באטורי אולם הוא סלח לקצין הבכיר גאבור בתלן שגם הוא היה בין הנסוגים.
באטורי התבצר בטירת סבן (כיום סיביו שברומניה) ובקש סיוע עוסמאני, שרק הוא שמר על כתרו בסופו של דבר.
תמונות:
1. גאבור באטורי
2. כנסיה סקסונית בבראשוב
3. פרסקו של ראדו סרבן נסיך ולאכיה- מנזר חורזו רומניה
4. פרש ולאכי צייר דיוזו סומוגי
5. ארמון בבראשוב
6. תחריט של העיר בראשוב משנת 1666
7. ציור של העיר בראשוב המאה ה-17
8. צילום צבוע של בראשוב 1873
לפוסט בפייסבוק









תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק