התגירותו של גורדון

ג'ורג' גורדון (1751-93) היה בנו של הדוכס השלישי מגורדון עבר את מסלול החיים הרגיל של בן אצולה בריטי. היה קצין בצי המלכותי, נבחר לפרלמנט, ומלא מספר תפקידים חשובים. הוא נודע באישיותו הפרובוקטיבית. סולק מהצי בגלל בעיות התנהגות. הוא תמך במאבקן של מושבות אמריקה לעצמאות, והביעה תמיכה בהן לא פעם כחבר פרלמנט. על אף שנולד בלונדון היה סקוטי במוצאו ולכן פרוטסטנט אדוק בן הזרם הקלויניסטי. הוא היה יושב ראש ארגון קלויניסטי קיצוני שנלחם נגד שוויון זכויות לקתולים בממלכה. בשנת 1780 הנהיג את מה שמכונה מהומות גורדון. גורדון עמד בראש קהל של 50 אלף בני אדם, שבאו להגיש עצומה נגד חוק המטיב את מצב הקתולים. הם הרסו כנסיות קתוליות בתי קתולים, בית כלא בתי קברות ובמבנה של בנק אוף אינגלנד. בדרכם הרגו ופצעו 450 בני אדם עד שהצבא הובא כדי לפזר אותם. גורדון נכלא בטאוור אוף לונדון באשמת בגידה, אולם שוחרר לבסוף בטענה שלא הייתה לו כוונת בגידה בעזרת בן דודו תומס לורד ארסקין.
בשנת 1786 שוב הסתבך הפעם עם הארכיבישוף של קנטרברי מאחר שסרב לתת עדות במשפט דתי, בעקבות כך הוחרם בידי הכנסיה האנגליקנית. הוא גם הסתבך בהוצאת דיבה נגד מרי אנטואנט והשגריר הצרפתי.
בשלב מסוים הוא החל להתקרב ליהדות. הוא הגיש בקשה לרבה הראשי של אנגליה דוד טב'לה שיף להתגייר, אולם בקשתו נדחתה בהתחלה. בסופו של דבר נימול וגויר בעיר בירמינגהם בשנת 1787 שם גר אצל יהודי מקומי במשך שנה כשהוא שומר תורה ומצוות ולבוש בלבוש יהודי. אותה שנה הסתבך ונמצא אשם במשפט דיבה. בשנת 1788 נידון לחמש שנות מאסר וקנס כספי גבוה. הוא נאסר בכלא ניוגייט. בכלא הוא הקפיד על לבוש יהודי, הנחת תפילין כשרות, ואף התאפשרה לו תפילה במניין. הוא סרב לשחרור בערבותו של אחיו הדוכס הרביעי מגורדון, כי טען שזו הודאה באשמה. וכשעמד בפני בית המשפט סרב להסיר את הכובע. הוא נפטר מקדחת בכלא בשנת 1793.
תמונות:
1. מדליה מראשית המאה ה-19 עם דמותו של ג'ורג' גורדון
2. ג'ורג' גורדון בלבוש יהודי צייר פולאק מתוך JEWISH ENCYCLOPEDIA
3. גורדון בעת היותו בארגון הפרוטסטנטי
לפוסט בפייסבוק


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק