עזאזל מאת יוסף זידאן

עזאזל הוא רומן היסטורי מאת הסופר המצרי יוסף זידאן.
הרומאן עוסק באחת התקופות הסוערות בתולדות העולם המאה החמישית לספירה. גיבור הספר הוא נזיר מצרי בשם היפא מהעיר אחמים שבמצרים העליונה (הדרומית). היפא הוא רודף דעת, ומתעניין גם בתאולוגיה נוצרית וגם בפילוסופיה הלניסטית.  הוא אוסף ספרים, כולל כאלה שנאסרו בידי הכנסיה. הוא לומד רפואה והופך לרופא. הוא מגיע לאלכסנדריה, בה המתיחות בין הנוצרים השולטים למאמיני הדת ההלניסטית והמצרית בשיאה, תחת הפטריאך הקנאי קירילוס. הוא עד לרצח הפילוסופית היוונית  היפאטיה מאלכסנדריה בידי נוצרים קנאים (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/839234606231077).
בהמשך הוא מתגלגל לירושלים בה חי במנזר. משם עובר לאנטיוכיה, שם חי במנזר אחד עם הארכיבישוף נסטוריוס, אותו הוא אוהב ומעריך. הוא עד להוקעתו של נסטוריוס בשל מאבקים תאולוגיים בתוך הכנסיה- מה שיוליד בהמשך את הפלג הנסטוריאני בנצרות שקיים עד היום. במהלך הספר גם מוזכרת הוקעתו של הארכיבישוף אריוס אבי הזרם האריאני קודם לכן ( https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1302680516553148&id=477237389097469).
בין לבין היפא מרפא חולים ונאבק ביצריו מנהל מערכות יחסים עם נשים על אף נזירותו, ולעתים אף מנהל שיחות עם השטן.
ספר מעולה שמעביר היטב תקופה לא כל כך ידועה בהיסטוריה העולמית והנוצרית- את המאבק בין הנצרות לאלילות, ואת המאבקים בתוך הנצרות שגרמו להתפלגויות שונות בין הכתות.
יצא לאור בעברית בשנת 2009 מומלץ בחום
תמונות:
1. שער הספר בעברית
2. איקונה של קירילוס מאלכסנדריה
3. היפאטיה צייר רפאל סנזיו
4. נסטוריוס באיור מתוך ספר הולנדי מהמאה ה-17
לפוסט בפייסבוק




תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק