אמנות הבישול הסובייטי, מאת אניה פון ברמזן


אמנות הבישול הסובייטי הוא ספר שמספר את תולדות רוסיה וברית המועצות, משלהי התקופה הצארית, עד ימי פוטין דרך האוכל. הספר נכתב בידי אניה פון ברמזן, ילידת ברית המועצות שהגרה לארצות הברית בשנות השבעים ונעשתה שפית ומבקרת מסעדות בעלת שם בין לאומי.
פון ברמזן מספרת את תולדות משפחתה דרך תולדות האוכל. ויש לה מה לספר על משפחתה. סבה היהודי, נחום פרומקין, היה קצין בכיר במודיעין של הצי הסובייטי במהלך מלחמת פינלנד ומלחמת העולם השניה. אביה עבד במכון שאחראי על שימור גופתו החנוטה של לנין. ואמה הייתה מתנגדת משטר, שנצלה את ההזדמנות שהייתה בשנות השבעים ליהודים לעזוב לישראל ועזבה לארצות הברית עם בתה כותבת הספר.
הספר מתחיל בתקופה הצארית על הבישול המושחת שאפיין את האצולה, כשמרבית העם חיים כעבדים. דרך המהפכה ושנותיה הראשונות של ברית המועצות, והניסיון של לנין ליצור כלכלה קומוניסטית. לצד פרטים ידועים על ההיסטוריה הסובייטית, היא מספרת על פרטים שלא ידועים לאנשים רבים, כמו למשל, ששר החוץ הסובייטי, אנסטס מיקויאן, יצא לפני מלחמת העולם השניה לארצות הברית כדי ללמוד טכניקות להכנת מזון ממפעלים אמריקניים, שעצבה את תעשיית המזון הסובייטית לכל המשך ההיסטוריה. (כולל עצה שקבל מיקויאן מהנרי פורד לייצר פחות בשר ולעבור למזון צמחוני, שלא מומשה כמובן).
בהמשך היא מספפרת על הסבל שעברה סבתה במצור על לנינגרד במלחמת העולם השניה.
על הניסיון הסובייטי אחרי המלחמה להראות שהם חברה נהנתנית, בה יש את כל מנעמי המערב, כשבפועל יש שכבה דקה "הנומנקולטורה" שנהנית ממזון משובח ושאר העם מקבל אוכל ברמה הרבה יותר נמוכה. בין לבין על הנסיונות של שליטי ברית המועצות השונים להביא שפע מזון לכל העם, נסיונות שלרוב לא הסתימו בהצלחה. היא מספרת על ההגירה לארצות הברית. על החזרה לברית המועצות של גורבצ'וב בשנות השמונים לביקור. ואת הביקור בברית המועצות ערב התמוטטותה. כשהיא מראה שנאה רבה לגורבצ'וב. ושוב ברוסיה של ימי פוטין. בסוף הספר יש אפילו מתכון לכל עשור מימי הצארים ועד ימינו. ( מלבד שנות ה40 בהם יש תלוש קיצוב ללחם מלנינגרד הנצורה) מדובר בספר מהנה מאוד לקריאה, ממנו ניתן ללמוד על ההיסטוריה של ברית המועצות ורוסיה, וגם על חיי האנשים שם על העליות והמורדות שבהם. רק הערה קטנה. בספר מדובר על המרגל הגרמני הקומוניסט ריכרד זורגה, שרגל ביפן לטובת ברית המועצות. ולסבה קצין המודיעין היו קשרים איתו. משום מה המתרגמת לא עשתה עבודת תחקיר טובה והיא מכנה אותו רישרד סורז'- חבל.
תמונות:
1. שער הספר עם תמונתה של אניה פון ברמזן כילדה
2. תמונה, מתוך "ספר האוכל הטעים והבריא" ספר הבישול הסובייטי האולטימטיבי- אותו סחבו אניה ואמה אפילו לארה"ב
3-8 מבחר מוצרי מזון ומשקה מתוצרת סובייטית שהופיע בקטלוג מיוחד לנומנקולטור







תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק