ניקולה זרינסקי/מיקלוש זריני- גיבור לאומי הונגרי וקרואטי

הוא היה קרואטי בשם ניקולה זרינסקי. ההונגרים, שקרואטיה הייתה אז כחלק ממלכתם קוראים לו מיקלוש זריני. שפת אמו הייתה קרואטית, אך הוא נחשב לאחד מגדולי המשוררין בהונגרית. והוא נחשב לגיבור לאומי גם של קרואטיה וגם של הונגריה. והיה הונגרי וקרואטי גאה.
ניקולה זרינסקי נולד ב1620 בקרואטיה למשפחת אצולה קרואטית, אף שאמו הייתה הונגריה. היה מצאצאיו של ניקולה זרינסקי אחר שבמאה ה-16 היה גם הוא הוא התגייס לצבא ההבסבורגי ונלחם במלחמות גבול נגד האימפריה העוסמאנית. ב1645 פקד על גדוד במורביה (כיום צ'כיה) בשלביה האחרונים של מלחמת שלושים השנה. הוא הצליח להשמיד חטיבה שוודית שלמה. בקרבות באגר שבהונגריה הצליח להציל את חייו של הקיסר פרדיננד השלישי במהלך התקפה שוודית. בנוסף על כך הביס את צבאו של שליט טרנסילבניה גיירג' ראקוצי לייד נהר הטיסה.
כהוקרה על השגיו המרשימים במלחמת שלושים השנה הוענק לו בידי הקיסר תואר "קפיטן של קרואטיה" במקביל המשיך במלחמה נגד העוסמאנים.
בטקס הכתרתו של רודולף הרביעי הוענק לו הכבוד לשאת את החרב. רודולף הרביעי העניק לו את תואר הבאן, כלומר המושל, של קרואטיה. זרינסקי הגן על האינטרסים של קרואטיה, הוא בקש שתחשב כממלכה במסגרת האימפריה ולא כשטח כבוש. במקביל לתפקידו כשליט המשיך לתפקד כמצביא במלחמה הלא נגמרת נגד האימפריה העוסמאנית.
בשנת 1663 יצא צבא עוסמאני בפיקוד הווזיר הגדול (מקביל לראש הממשלה) אהמט קפרולו לנסות שוב לכבוש את וינה. הקיסר מינה את זריני למפקד הצבא ההונגרי, לצד המצביא האיטלקי ריימונדו מונטקוקולי.
זרינסקי כבש מספר מבצרים בקרואטיה והונגריה ב-1 בפברואר 1664 הרס את גשר סולימאן, אותו בנו העוסמאנים מעל נהר דארווה שבקרואטיה, במטרה לבלום את התקדמות העוסמאנים. בשלב זה הוא נעצר הקיסר ההבסבורגי חשד בו שהוא רוצה להקים ממלכה עצמאית בהונגריה ולא סייע לו בתגבורות. בנוסף הוא הואשם בכך שבבניית טירתו טירתו אוי-זריניוואר (בנובי זרין שבקרואטיה) בשטח מפורז בין שתי האימפריות הוא הפר את הסטטוס קוו והגדיל את הסיכוי למלחמה. המצור שלו על מבצר קניז'ה העוסמאני בדרום הונגריה נכשל, בגלל קנאתו של מונטקוקלי ובגלל נסיגה של המפקדים האחרים שלא רצו להלחם נגד קפרולו. בסופו של דבר נאלץ זרינסקי לסגת.
כוחותיו של קפרולו החלו בעצמם על מצור על טירתו של זרינסקי-אוי זריניוור. זרינסקי וחייליו הגנו על הטירה בגבורה. כוחותיו של מונטקוקולי לא הושיטו להם סיוע. הקיסר רכז את כוחותיו בגבול האוסטרי- טורקי ולא שלח סיוע. בסופו של דבר המצודה נפלה בידי העוסמאנים. מונטקוקולי הצליח לבלום את העוסמאנים בקרב סנט-גוטהרד . אך ההבסבורגים העדיפו לא לנצל את הניצחון ולחתום על הסכם מול העוסמאנים. מונטקוקולי חתם על הסכם וושוואר בו האימפריה העוסמאנית ותרה על כיבושיה האחרונים ועל שטחים נוספים לטובת העוסמאנים. בנוסף על כך התחיבה להעלות לסולטן מס שנתי של 200 אלף מטבעות זהב. זרינסקי ראה בהסכם פגיעה אישית ונסע לווינה כדי למחות מול הקיסר, שהעדיף מצידו להשתיק את הזירה העוסמאנית כדי להאבק על הכתר הספרדי. זרינסקי נפגע מאוד מהעניין והציע לשגריר הוונציאני בוינה עזרה במלחמתו נגד העוסמאנים. ישנן אף שמועות שקושרות את זרינסקי לקנוניית וסלני, ניסיון כושל להחזיר להונגריה את עצמאותה.
ב-18 בנובמבר 1664 נהרג זרינסקי בידי חזיר בר, ליד אחוזתו בצ'קובץ', יש אומרים שמדובר בהתנקשות שאורגנה בידי הקיסר.
זרינסקי היה אינטלקטואל שידע לדבר שפות רבות. ונחשב לאחד מגדולי המשוררים בהונגרית והיה בעל ספריה מרשימה.
ניקולא זרינסקי היה נינו של הגנרל והרוזן שנקרא בהונגרית מיקלוש זריני (1508-1566) או בקרואטית ניקולה שוביץ' זרינסקי, שהיה גם הוא גיבור לאומי של העמים ההונגרי והקרואטי ועליו אכתוב אולי בעתיד פוסט נפרד.
תמונות:
1. ניקולה זרינסקי על סוסו
2. מצודת אוי זריניוור
3. צבאו של זרינסקי שורף את גשר סולימאן


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק