כיבוש הקנאריים בידי ספרד

כולנו מכירים את הזוועות אותן ביצעו הספרדים באוכלוסייה הילידית בדרום ומרכז אמריקה החל מהמאה ה16. פחות מוכר מה שעשו במאה ה-15 באיים הקנאריים, שהיה מעין הקדמה למה שהם עשו באמריקה.
האיים הקנאריים היו מיושבים בידי הגואנצ'ס, תושבים ממוצא ברברי, כלומר דוברי שפות הקרובות מאוד לשפות אותן דברו בצפון מערב אפריקה לפני כיבושי הערבים, ומדוברות עד היום בידי מיעוטים במרוקו, אלג'יריה וכו'.
בשנת 1312 נתגלו האיים בידי הספן הגנואזי לנזרוטו מלוצ'לו, שנשלח בידי הפורטוגזים, אולם הפורטוגזים לא כבשו את האיים.
בשנים 1402-1406 נכבשו האיים על ידי הספן הצרפתי ז'אן דה בטנקור שהסתמך על המפות של מלוצ'לו. בטנקור נשלח בידי מלך קסטיליה אנריקה השלישי. הוא השאיר תעוד בכתב על הגואנצ'ס ותרבותם. במקביל החלו הקסטיליאנים לשעבד את אוכלוסיית הגואנצ'ס, בעקבות כך הוציא האפיפיור אוגניוס הרביעי צו המגנה את שעבוד הגואנצ'ס. ולא בלי קשר נשלחו נזירים מהמסדר הפרנציסקני להכניס את הגואנצ'ס תחת כנפי הנצרות הקתולית.
אולם הכיבוש החל למעשה עם איחודה של ספרד בעקבות נישואי המלכים פרננדו מארגון ואיזבלה מקסטיליה. בשנים 1478-1483 נכבש האי גראן קנריה בפיקודו של הקפיטן חואן רחון. בסופו של דבר הוכנע האי בידי הספרדים.
בשנת 1492 שלחו מלכי ספרד את פדרו דה לוגו לכבוש את האי לה פלמה. התלוותה אליו משלחת של אנשי עסקים איטלקים, שרצו לנצל את האוכלוסייה המקומית .
דה לוגו הצליח לכרות ברית עם מספר ראשי שבטים מקומיים. אחרים לא כל כך הסכימו לשתף פעולה. בשנת 1494 הצליחו לוגו ואנשיו ללכוד את מלכי הגואנצ'ס באי טנריף ולהביא אותם בפני המלכים פרננדו ואיזבלה. באותה שנה הובס כוח של לוגו בידי הגואנצ'ס בקרב אסנטחו הם לברוח לגראן קנריה. ב14 לנובמבר 1495 הם חזרו והביסו את הגואנצ'ס בקרב לגונה. מנהיגי הגואנצ'ס בנקומו וטינגוארו נהרגו בקרב. ב25 בדצמבר הוכנעו הגואנצ'ס כניעה סופית. הספרדים דיכאו את הגואנצ'ס מבחינה תרבותית ולשונית וכפו עליהם את קבלת הדת הקתולית. בנוסף על כך ממש כמו בדרום אמריקה רבים מהגואנצ'ס מתו ממחלות אותן הביאו הפולשים האירופים.
תמונות:
2. לכידת מלכי הגואנצ'ס בטנריף
2. אלונסו פררננדס דה לוגו מביא את מלך הגואנצ'ס השבוי בפני מלכי ספרד פרננדו ואיזבלה
3. כדרות של הגואנצ'ס


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק