שלטון היוונים הפנריוטים ברומניה

במשך מאות שנים היה האזור שמכונה כיום רומניה מחולק לשלוש יחידות מדיניות. טרנסילבניה, שהייתה אזור דובר הונגרית ולא נדון בה הפעם. ונסיכויות מולדביה וולאכיה דוברות הרומנית. החל מהמאה ה-16 הפכו מולדביה וולאכיה לאזורי חסות של האימפריה העוסמאנית, אבל זכו למידה רבה של אוטונומיה שלטונית. נסיכים מקומיים המשיכו לשלוט ולהעלות מס לאימפריה. מידת האוטונומיה גרמה להם לא פעם למרוד. הם חברו לא פעם לאויבי האימפריה כמו רוסיה ואוסטריה במטרה לקבל עצמאות או לפחות אוטונומיה תחת אימפריה נוצרית. בעקבות כך החליטה האימפריה למנות על מולדביה וולאכיה שליטים משלה. יחד האימפריה החליטה להשאיר את מולדביה וולאכיה כאוטונומיות ולא למנות להן מושלים מוסלמים.
הנסיכים אותם מינתה האימפריה על מולדביה וולאכיה היו מקרב הפנריוטים.- יוונים שגרו ברובע פנר בחלק האסיאתי של איסטנבול (אותו רובע ממנו מגיע מועדון הספורט פנרבחצ'ה).
המשפחות העשירות של רובע פנר ממש התחרו אחת עם השניה על השלטון במולדביה וולאכיה. פעמים רבות העבירו סכומי כסף גדולים כדי לקבל את הג'וב הנחשק. רבים מהנסיכים התעשרו מאוד מניצול אזורי השליטה שלהם. לעיתים האימפריה העבירה שליט של מולדביה לשלוט בולאכיה וההיפך. לעתים משפחות אצולה רומניות עברו תהליך של התיוונות במטרה לקבל את המשרה.
בין המשפחות החשובות של פנריוטים ששלטו בנסיכויות רומניה ניתן למנות את משפחת מברוקודטוס, קלימכיס, רוזטיס, סוצוס, קרצס, אפסילנטי ואחרות.
בין גיבורי מלחמת העצמאות של יוון נמצא אלכסנדר איפסילנטי בן למשפחה יוונית ששלטה במולדביה, היה אחד מגיבורי מלחמת העצמאות של יוון בשנות העשרים של המאה ה-19. מלחמת העצמאות של יוון הייתה גורם מרכזי להפסקת מינוי פנריוטים לתפקיד נסיכים בנסיכויות רומניה.
תמונות:
1. קונסטנטין מברוקודטוס (1711-1769), ששמש לסרוגין כנסיך מולדביה וולאכיה
2. כנסיית סטברופלאוס נבנתה בידי ניקולאס מברוקודטוס (1670-1730) גם הוא כהן כנסיך של שתי הנסיכויות
3. קריקטורה של ניקולאס מברוקודטוס שמראה על חיי הפאר של הפנריוטים ברומניה.
4. אלכסנדר מורוסיס (מת 1816) שמש גם הוא לסירוגין כנסיך מולדביה וולאכיה. בתמונה זו מקבל את פני השגריר האנגלי בארמון נסיכי ולאכיה "קורטאה נווה" בבוקרשט.
5. אלכסנדר איפסילנטי בן למשפחה פנריוטית ששלטה בנסיכויות רומניה וגיבור מלחמת העצמאות של יוון.




תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק