טרופי די מריו וקשת גליאנוס ברומא

בהמשך לסקירת האתרים הפחות מפורסמים של רומא העתיקה- שני אתרים עם תמונות שצלמתי:
נימפאום אלכסנדר- או בשמו האיטלקי טרופי די מריו. הם שרידי נימפאום- מזרקה ומתקן אספקת מים מונומנטאלי, שנמצאים כיום בלב פארק בשדרות ויטוריו עמנואלה ברומא, לא רחוק מבסיליקת סנטה מריה מג'ורה ומתחנת הרכבת טרמיני.
ליד המבנה נמצאים שני "פסלי נצחון" שיוחסו בטעות לניצחונו של גאיוס מריוס על הקימברים והטווטונים. כיום ידוע שנבנו בעקבות נצחונו של הקיסר דומיטיאנוס על הגטים והדאקים בשנת 89 לספירה- הפסלים עצמם הועברו בשנת 1590 בידי האפיפיור סיקסטוס החמישי לפיאצה דה קמפידוליו ברומא. מתקן המים עצמו היו מחובר בתקופה הרומית לאמות המים אקואה קלאודיה ואקואה אניו נווס. האתר מוקף גדר ונמצא בלב פארק- כניסה חופשית.
לא רחוק משם נמצא שער המכונה בשני שמות קשת גליאנוס או פורטה אסקוילינה. לפי המסורת זה היה מיקום שער בחומה הסרבית שנבנתה במאה השישית לפני הספירה בידי המלך הרומי סרביוס טוליוס- לפיכך מדובר במבנה קדום מאוד ברומא. והשם פורטה אסקויליניה ניתן לה בשל מיקומה על גבעת אסקוילין. הקשת נבנתה מחדש בסגנון מונומנטלי בתקופתו של הקיסר אוגוסטוס (ראשית המאה הראשונה לספירה).
צורתה הנוכחית הוענקה לה בשנת 262 לספירה בידי מרקוס אורליוס ויקטור בן מעמד האבירים, שהוסיך לה עוד שתי קשתות והקדיש אותה לקיסר גליאנוס ולרעייתו קורנליה סלונינה. בעקבות כך מוכר המונומנט גם בשם קשת גליאנוס. יחד עם זו שתי הקשתות שהוספו כבר לא עומדות היום והמבנה הנוכחי הוא המבנה מתקופת אוגוסטוס עליו ישנן כתובות שהוספו מתקופת גליאנוס.
פורטה אסקווילינה נודע כאחת הכניסות החשובות של רומא בזמן העתיק.
כיום נמצא המונומנט בין שני בנייני מגורים , מה שמפחית מעט את היופי שלו.
תמונות:
1-2 נימפאום אלכסנדר (צילום שלי)
3. פסל הניצחון שהוצב במקור לצד נימפאום אלכסנדר
4-5 פורטה אסקוילינה (צילום שלי)

לפוסט בפייסבוק




תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק