עלייתה ונפילתה של הטטררכיה הרומאית

לפעמים כשמנסים לפתור בעיה מקבלים את אותה הבעיה ביתר שאת.
האימפריה הרומית השתרעה על שטח עצום. במושגים של ימינו מבריטניה במערב עד גבול עירק במזרח. מהולנד בצפון ועד מצרים בדרום. האופן הלא מסודר של הורשת הקיסרות באימפריה גרם לכך שלא פעם כאשר מת קיסר הצבא בשתי נקודות שונות באימפריה היה מכריז על קיסר חדש, מה שלא פעם גרם למלחמות אזרחים ואי סדר. בשנת 293 לספירה, הקיסר דיוקלטיאנוס ניסה לפתור את הבעיה בצורה מיוחדת על ידי שיטת שלטון חדשה- טטרארכיה- מיוונית שלטון הארבעה. האימפריה תחולק לשני חלקים מזרחי ומערבי. בראש כל חלק יעמוד אוגוסטוס ותחתיו יכהן קיסר. דיוקלטיאנוס מינה עצמו לאוגוסטוס של מזרח האימפריה, ואת גלריוס לקיסר שלו. הוא מינה את ידידו מקסימיאנוס הרקליוס לאוגוסטוס המערבי ואת גיוס קונסטנטיוס כלורוס לקיסר שלו. הוסכם שכל אוגוסטוס יפרוש כעבור 20 שנה וימנה את הקיסר שלו לאוגוסטוס תחתיו וכך אכן קרה ב-1 במאי בשנת 305. 
גלריוס נעשה לאוגוסטוס במזרח ומינה לקיסר את מקסימינוס דאיה. כלורוס נעשה אוגוסטוס במערב ומינה את פלביוס וולריוס סוורוס לקיסר שלו. אלא שלא הכל הלך לפי התוכניות. כלורוס שנסע לבריטניה מת בשנת 306 בעת שהותו באבריקום (יורק). חייליו החליטו למנות במקומו את בנו קונסטנטינוס לאוגוסטוס המערב, במקום סוורוס שהיה אמור לרשת אותו. מובן שכל אחד מהם טען שהוא השליט הלגיטימי. האוגוסטוס המערבי, גלריוס העדיף לתמוך דווקא בקונסטנטינוס. האוגוסטוס המערבי לשעבר מקסימיאנוס הוסיף עוד לבלגן כשהציע את בנו מקסנטיוס לקיסר המערב. בהמשך החליט מקסימיאנוס לחזור לשלטון ולהכריז על עצמו בתור אוגוסטוס. בשנת 307 חתמו מקסימיאנוס וקונסטנטינוס על הסכם הכרה הדדית, שחוזק על ידי זה שקונסטנטינוס נשא לאישה את בתו של מקסימיאנוס.
כל זה לא מצא חן בעיני מקסנטיוס שהחל לרדוף את אביו שמצא מקלט אצל קונסטנטינוס. מקסנטיוס חסל בשנת 307 את סוורוס, גלריוס רצה למנות במקומו את ולריוס ליקיניוס. בעקבות כך היו בשנת 308 שלושה אוגוסטוסים חוקיים, גלריוס, ליקיניוס וקונסטנטינוס. בנוסף היה קיסר חוקי אחד מקסימינוס דאיה ושני קיסרים לא חוקיים מקסנטיוס ברומא ולוקיוס באפריקה. הקיסרות נכנסה למלחמת האזרחים, שהטטרארכיה ניסתה למנוע. בשנת 310 חסל קונסטנטינוס את מקסימיאנוס, שניסה לחתור תחתיו. בשנת 311 מת גלריוס, ומספר הטוענים לכתר הצטמצם שוב. בינתיים ליקניוס כרת ברית עם קונסטנטינוס לחלוקת השלטון.
בשנת 312 התנגשו צבאותיהם של מקסנטיוס וקונסטנטינוס על גשר מולוויוס שעל נהר טיבר בקרבת העיר רומא. קונסטנטינוס הביס את מקסנטיוס. וקונסטנטינוס נכנס לרומא כמנצח. לזכר הניצחון הוקם ברומא שער הניצחון של קונסטנטינוס. הסנאט הרומי הכיר בו כשליט הראשי של האימפריה. 
בשנת 313 נכרתה ברית בין קונסטנטינוס לליקיניוס, שחוזקה על ידי נישואין בין ליקיניוס לאחותו של קונסטנטינוס. הוחלט שקונסטנטינוס שולט במערב ואילו ליקניוס במזרח. אלא שבמזרח הוא עדיין היה צריך לחסל את מקסימנוס דאיה. יש השערה לפיה האוגוסטוס הפורש דיוקלטיאנוס התאבד , אחרי שהואשם בסיוע למקסנטיוס.
אלא שגם היחסים בין קונסטנטינוס לליקיניוס התערערו. בשנת 314 קונסטנטינוס פלש לשטח תחת שליטת ליקיניוס בבלקן. בשנת 316 נחתם הסכם שלום בין השניים והשטחים בבלקן עברו לקונסטנטינוס. בשנת 324 קונסטנטינוס נצל פלישה גותית כדי להכנס למזרח האימפריה לכאורה כדי "לעזור" לליקיניוס" אלא שהוא נצל את זה כדי למגר את צבאו של ליקיניוס ולהפוך לשליט היחיד של האימפריה. וכך הקיץ הקץ על הטטררכיה.
תמונות:
1. הקיסר דיוקלטיאנוס מתוך אנציקלופדיה תרבות
2. הטטראררכיה הראשונה מתוך העולם מראשיתו ועד ימינו צייר סרג'יו ריצאטו על פי פסל מהתקופה
3. שער קונסטנטינוס ברומא מתוך אנציקלופדיה תרבות
4. קונסטונטינוס נגד הגותים מתוך אנציקלופדיה תרבות
לפוסט בפייסבוק



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק