תרשיש

תרשיש הוא שם מקום שנזכר במקרא מספר פעמים. בכל הפעמים מסתמן שהיא ממוקמת מערבית מארץ ישראל על שפת הים התיכון (מלבד דברי הימים ב' שמציין מקום בשם תרשיש על שפת ים סוף). לפי המקורות המקראיים תרשיש הייתה מקום ממנו יבאו מתכות גם מקורות פניקיים מציינים את תרשיש כמקום ממנו יבאו כסף ברזל בדיל ועופרת.
ישנן מספר השערות לגבי מיקומה של תרשיש התנכית, מאחר ויש מספר מקומות על הים התיכון שנושאים שמות דומים. יוסף בן מתתיהו גורס שמדובר בעיר תרסוס שבקיליקיה (דרום טורקיה של ימינו) אסרחדון מלך אשור מתפאר שהכניע את מלכי תרסיסי, ומתכוון לאותה תרסוס. היא מופיעה הגם במקורות חיתיים. זיהוי תרשיש עם תרסוס נחשב כמקובל ביותר, אך הבעיה היא שאין מרבצי מתכות משמעותיים לייד תרסוס שבטורקיה.
זיהוי אפשרי אחר של תרשיש הוא באי סרדיניה שבאיטליה של ימינו. הסיבה העיקרית לזיהוי היא כתובת פניקית מן המאה התשיעית לפני הספירה, שנמצאה בנורה שבסרדינה נכתב שנורה נבנתה בידי אנשים שבאו מתרשיש. תומכי ההשערה מציעים את תרוס שבסרדיניה, כמקום בו נמצאת תרשיש. אולם באותה מידה ניתן להבין מכתובת נורה שמדובר במקום שנמצא מחוץ לסרדיניה, אליו ברחו לסרדיניה.
השערה שלישית היא שמדובר בתרתסוס שבדרום מערב ספרד. אזור המתואר בכתבים יווניים כאזור עשיר במרבצי מתכות, ונמצאו בו ממצאים פניקיים רבים.
תמונות:
1. מטבע כסף שנמצא בתרסוס עם דמותו פרמבזוס הסטרפ של קיליקיה בשנים 379-374 לפני הספירה.
2. כתובת נורה שנמצאה בסרדיניה בה נזכרת תרשיש
3. סלע עם כתובת בשפה התרתסית שנמצא בתרתסוס שבספרד.

לפוסט בפייסבוק


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק