אולריך צוינגלי

במאה ה-16 אירופה תססה בעקבות הרפורמה הפרוטסטנטית. רפורמטורים דתיים החלו להפיץ את ההתנגדות לאפיפיור בכל רחבי אירופה המערבית והמרכזית. אחד מהרפורמטורים הללו היה השויצרי אולריך צוינגלי.
צוינגלי יליד קנטון סנט גאלן הוסמך לכומר קתולי בשנת 1506. בין השאר שמש ככומר צבאי עבור שכירי החרב השויצריים של האפיפיור. עם השנים החל לפקפק בעקרונות הדת הקתולית, בשל הסאוב שראה בכנסייה. בשנת 1518 הוזמן לשמש ככומר בציריך, ששלטונותיה שמחו להזדמנות להיפטר מהממסד הקתולי על המסים שהטיל. עד מהרה הפך צוינגלי למנהיג בפועל של העיר והחל לנהל אותה על פי העקרונות הפרוטסטנטיים שהגה.
הוא נתק את הכנסייה בעיר מהאפיפיור, והעביר את ניהולה למועצת העיר. הוא בטל את פולחן הקדושים ומוסד הנזירות. הוא התיר לכמרים להתחתן ואף התחתן עם נזירה לשעבר בשם אנה ריינהרט בטקס פומבי שנערך בקתדרלת ציריך בשנת 1524. הוא אף דאג לכך שבארועים שמועצת העיר ארגנה בימי שישי יוגש בשר באופן מופגן, בניגוד לאיסור הקתולי.
בשנת 1529 השתתף בויכוח פומבי שנערך בטירת מארבורג שבמדינת הסה (כיום בגרמניה), מול הוגה הפרוטסטנטי הגרמני מרטין לותר, אך הם לא הצליחו ליישב את המחלוקות התיאולוגיות בינהם. לותר אף סרב ללחוץ את ידו של צוינגלי בסוף הויכוח.
בתקופתו קם בשויץ זרם פרוטסטנטי נוסף האנבפטיסטים, שטענו שצריך להטביל בן אדם לנצרות רק כשהוא מודע למעשיו, ולא בינקותו. בשנת 1527 הוציא מועצת העיר ציריך את מנהיג האנבפטיסטים פליקס מאנץ להורג באשמת כפירה.
קנטון ציריך בהנהגת צוינגלי גרר אחריו מספר קנטונים שויצריים נוספים. מולם קמו קנטונים אחרים שנשארו נאמנים לדת הקתולית, מה שסכן את אחדותה של הקונפדרציה השויצרית.
ב-11 לאוקטובר 1531 נערך קרב קאפל בו התנגש צבא ציריך מול צבאם של הקנטונים הקתוליים אורי, שויץ, צוג, לוצרן ואנטרוולדן. צבא ציריך נחל מפלה קשה, וצוינגלי עצמו שנלחם ככומר צבאי ונושא דגל נפל בקרב.
אבל זה לא היה סוף הפרוטסטנטיות בשויץ. מתקן פרוטסטנטי נוסף בשם ז'אן קלוין, יהפוך את ז'נבה למרכז פרוטסטנטי.
תמונות:
1. אולריך צוינגלי מאת הנס אספר
2. הויכוח בין צוינגלי ללותר במרבורג
3. קרב קאפל
4. מותו של צוינגלי ציור מאת קרל יאוסלין



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק