טבח ליל בתולומיאוס הקדוש

מי שצפה בסדרת הטלויזיה משחקי הכס זוכר וודאי את הסצנה של חתונת הדמים. ב-24 באוגוסט 1572 נערכה חתונת דמים אמתית.
בשנים 1595-1562 הייתה בצרפת מלחמת אזרחים בין הקתולים לבין ההוגנוטים, פרוטסטנטים בני הזרם הקלוויניסטי, שהלכו והתרבו בצרפת.
ב-8 באוגוסט 1570 נחתם הסכם שלום סן ז'רמן און לה, שנועד לסיים מלחמת אזרחים קתולית הוגנוטית. כצעדים בוני אמון הוחלט על מינויו של אדמירל גספר דה קוליני השני, מנהיג ההוגנוטים לחבר במועצת המלך. בנוסף על כך הוחלט על נישואין פוליטיים. אמו של המלך שרל התשיעי, קתרינה דה מדיצ'י' (בת למשפחת השלטון בפירנצה) השיאה את בתה מרגריט דה ולואה לאנרי מלך נווארה, ממלכה קטנה בפירנאים. אותו אנרי היה הוגנוטי. מובן שנישואין בין דתיים כאלה לא היו מקובלים על האפיפיור גרגוריוס ה-13 ועל מלך ספרד הקתולי האדוק פליפה השני.
החתונה אמורה הייתה להערך בפריז. אנרי מנווארה לווה באצילים הוגנוטים, אולם הפריזאים, שהיו ברובם קתולים אדוקים סרבו להשתתף בחגיגה. הפרלמנט הפריזאי החרים את הטקס, מרבית הכמרים הקתוליים סרבו להשיא את הזוג. בסופו של דבר קתרינה דה מדיצ'י הצליחה לשכנע את דודו של החתן הכומר שארל דה בורבון להשיא את הזוג. מושל פריז שרל דה מנומרסי, נאלץ לעזוב את העיר, כי לא הצליח להשתלט על התסיסה.
ב-22 לאוגוסט 1572 נעשה נסיון התנקשות בגספר דה קוליני. המתנקשים היו משפחת האצולה בית גיז, שראו בו כאחראי לרצח פרנסואה דוכס גיז ב-1563. אולם קוליני נפצע רק בזרועו. ההוגנוטים רצו נקמה, והיו ערוכים עם 4,000 חיילים, בפיקוד אחיו של קוליני, בסביבות פריז. הקתולים פחדו מפעולת תגמול. קתרינה דה מדיצ'י התייעצה עם יועציה האיטלקיים ועם בנה המלך. שרל התשיעי, שהיה אישיות לא יציבה, וקרא ברגע של התמוטטות עצבים, הרגו אותם! הרגו את כולם!
אותו לילה הורה אנרי הראשון דוכס גיז על רצח דה קוליני. הוא נרצח במיטתו, וגופתו הושלכה מהחלון, שם התעלל בה המון קתולי. כך החל ליל בתולומיאוס הקדוש, בו טבחו הקתולי באלפים ואולי אף עשרות אלפים של הוגנוטים. בחודשים הבאים טבח פרוטסטנטים התפשט לערים כמו טולוז, בורדו, ליון, בורז', רואן ואורליאן וערים אחרות בצרפת. ליל ברתולומיאוס הקדוש הווה מכה קשה להוגנוטים. שרל התשיעי, שהורה על הרצח ברגע של אובדן עשתונות, ולא היה שונא פרוטסטנטים, התייסר כל חייו על הטבח הנורא שגרם לו. הוא מת בגיל 24 משחפת אכול רגשות אשם. אחיו אנרי השלישי ירש אותו, אולם הוא נרצח בלי ילדים, ומי שירש אותו היה לא אחר מאנרי מווארה, אותו הוגנוטי שבחתונתו נגרם כל הבלגן. הוא הפך לאנרי הרביעי מלך צרפת.
תמונות:
1 קתרינה דה מדיצ'י צופה בתוצאות הטבח מתוך KNOWLEDGE הגרסה הבריטית של אנציקלופדיה תרבות
2. אדמירל גספר דה קוליני השני מתוך KNOWLEDGE הגרסה הבריטית של אנציקלופדיה תרבות

לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק