למביטו

באביב 1211 פשט כוח אסטונים משבט סקלה על כנסיה של המסדר הליבוני באזור נהר אומרה, סביב הכנסיה היה ישוב שנקרא בגרמנית פפנדורף (כיום נקרא בלטבית רובנה). בראש הכוח עמדו שני ראשי שבטים אחד בשם ממה והשני בשם למביטו. הכוח ירד מספינותיו שרף את הכנסיה, הרג את כל הגברים שנפלו בידיו. ולקח כשלל את כל המקנה היבול הנשים והילדים. הייתה זו הופעתו הראשונה של למביטו על דפי ההיסטוריה. מי שהיה הכומר של אותה כנסיה היה לא אחר מאשר הנריקוס דה לטיס שמו הלטיני של הינריך מלטביה, הכרוניקאי שהעלה על הכתב את תולדות המסדר הליבוני במראשית המאה ה-13, ומי שבזכותו פרטים אלה ידועים לנו. מסדר האבירים הליבוני היה פלג של מסדר האבירים הטווטוני, מסדר אבירים גרמני שהתיישב בליבוניה- לטביה וחלק מאסטוניה של של ימינו במטרה להכניס את עמי צפון אירופה הפגאניים תחת כנפי הנצרות.
בסתיו 1211 יצאו אבירי המסדר הליבוני בראשות הנריך מלטביה למסע עונשין מול האסטונים של שבט סקלה. האבירים פשטו על כפרו של למביטו מיה, ועל המבצר שלו אולם לא הצליחו להגיע להישג צבאי משמעותי מול האסטונים שהיו רגילים להלחם ביערות ובביצות. מאידך למביטו החל להתבלט כמנהיג לא רק בקרב בני שבט סקלה אלא בקרב בני שבטים אסטוניים אחרים.
בשנת 1212 המסדר הליבוני החל לארגן צבא גדול יותר להלחם באסטונים. במקביל אויב אחר החל לאיים עליהם נסיכות פסקוב הרוסית, שכוח שלה פלש לשטחיהם של השבטים האסטוניים. גם הרוסים רצו לנצר את האסטונים הפגאניים (לנצרות האורתודוכסית כמובן) והביאו איתם כומר בשם סלומון, שהחל להטביל אסטונים לנצרות. אולם למביטו ואנשיו הרגו את הכומר סלומון, וטבחו ברוסים, שנאלצו לברוח בבושת פנים חזרה לפסקוב.
בשנת 1215 שוב ניסה המסדר הליבוני לכבוש את שטחי האסטונים. הם הצליחו לכבוש את מבצרו של למביטו ולטבול את כל יושביו לנצרות. אולם הם שחררו את למביטו ואנשיו כבעבור זמן קצר, כאשר בניהם משמשים כבני ערובה, והם חזר להתנגד למסדר הליבוני.
בשנת 1217 למביטו שכונה בידי הנריך מלטביה בשמות מנהיג או סניור, החל לארגן מרד כלל של שבטי האסטונים. הוא כרת ברית עם רפובליקת נובגרוד הרוסית והצליח לארגן צבא של 6,000 חיילים מקרב השבטים סקלה, רוול, הריו, וירו ויארווה.
ב-21 בספטמבר 1271 נערך קרב המכונה קרב יום מתיאס הקדוש. האבירים הגרמניים
של המסדר הליבוני, יחד עם בני בריתם הלטבים והליבונים (עם ממוצא פיני) הביסו את האסטונים, הסיוע הרוסי בושש לבוא. למביטו עצמו נפל בקרב.
המאבק אסטוני נמשך אמנם גם אחר כך ומלאכתו של המסדר הליבוני להכניס את האסטונים תחת כנפי הנצרות הייתה קשה מאוד אבל הוא נזכר כאחד מגדולי הגיבורים בהיסטוריה של אסטוניה. בין השאר נכתבוא אודותיו ספרים, נוצרו תמונות ופסלים ואף אופרה הוקדשה לו.
עוד על המלחמה האסטונית בצלבנים הליבוניים https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/981110198710183
תמונות:
1. לוחמים אסטוניים מימי הביניים
2. פסל של למביטו
3-4 למביטו על שערי ספרים אסטוניים
5. לוחמים אסטוניים

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק