ניצורה של פינלנד


בימיו של אריק התשיעי מלך שוודיה (מלך 1156-1160) נשלח לפינלנד נזיר אנגלי בשם הנרי, במטרה לצרף את הפינים הפגאנים לעולם הנוצרי הקתולי- מה שכונה מסע הצלב הפיני הראשון, והיה חלק ממסעי הצלב הצפוניים. הוא נחת בדרום מערב פינלנד, והחל להפיץ שם את הנצרות. גם אריק התשיעי וגם הנזיר הנרי הפכו לקדושים של הכנסיה הקתולית. הנרי הקדוש הפך לפטרונה של העיר הפינית אבו (כיום טורקו). בשנת 1220 הקימו השוודים בישופות ראשונה בפינלנד, בראשותו של כומר אנגלי בשם תומס. בתקופה זו התנהלו על האזור מלחמות מול נסיכות נובגרוד הרוסית תחת אלכסנדר נבסקי בשנת 1240 הובסו השוודים על נהר ניבה בידי אלכסנדר נבסקי.
בשנת 1249 השתלט כוח שוודי בראשות היארל בירגר- מי שנחשב לאיש החזק בשוודיה על אזור טווסטייה, במה שכונה מסע הצלב השוודי השני הוא הקים את טירת טווסטיה שנקראת היום טירת האמה- ובכך בסס את שלטונה של שוודיה על פינלנד.
בסוף המאה ה-13 וראשית ה-14 השתלטו השוודים בפיקוד של מרשל טורקל קנוטסון נהלו את מסע הצלב הפיני השלישי. בשנת 1293 הם כבשו מידי נובגרוד את דרום מערב קרליה (כיום אזור ברוסיה בעל אוכלוסיה פינית במוצאה- היה חלק מפינלנד ונכבש בידי ברה"מ במלחמת החורף), ויסדו את טירת ויבורג. בשנת 1300 השוודים הקימו את מצודת לנדסקרונה על גדות נהר ניבה, אולם היא נכבשה מחדש על ידי נובגרוד בפיקוד בנו של אלכסנדר הנסיך נבסקי אנדרי גורודצקי, שהחריב את המצודה.
בשנת 1322 חתם מלך שוודיה בשתוף ברית האנזה על חוזה אורחובסקי מול יורי דנילוביץ' נסיך נובגרוד, לפיו נקבע הגבול בין פינלנד השוודית לנסיכות נובגרוד- גבול שלמעשה קבע את הגבול בין העולם הקתולי לעום הפרובוסלבי בחלק זה של העולם.
תמונות:
1. תחריט חותמו של אריק התשיעי מלך שוודיה (עליו מבוסס מגינה של העיר שטוקהולם)
2. ציור מימי הביניים המאוחרים של הפלגתו של אריק והנרי הקדושים לפינלנד
3. פסל של יארל בירגר במנזר ורנהם בשוודיה
4. טירת טווסטיה בתחריט מהמאה ה-17
5. פסלו של טורקל קנוטסן בוויבורג- כיום ברוסיה
6. טירת ויבורג
7. איור מאוחר של הנסיך אנדרי גורודצקי
8. קתדרלת טורקו, העתיקה ביותר בפינלנד נבנתה במאה ה-13 מתוך אנציקלופדיה תרבות
לפוסט







בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק