"Je maintiendrai" ההתנקשות בחיי וילם השתקן

על סמלה של הולנד- או אם נדייק של ארצות השפלה הצפוניות מופיעה הסיסמה "Je maintiendrai" בצרפתית "אני אחזיק מעמד". לפי האגדה היו אלו מילותיו האחרונות של מייסד המדינה ההולנדית הנסיך וילם מאורנג' המכונה וילם השתקן.
וילם השתקן ארגן מרד מוצלח של ארצות השפל נגד שלטונה של ספרד תחת בית הבסבורג. מרד שהיה גם מרד מדיני וגם מרד דתי של הולנד הפרוטסטנטית מול ספר הקתולית. מלך ספרד פליפה השני הציע פרס כספי על ראשו של הנסיך וילם.
בלתזר ז'ראר, צרפתי קתולי, שהיה מעריץ גדול של פליפה, החליט להתנקש בחיי הנסיך וילם. הוא הגיע לדלפט בה שהה הנסיך. בתאריך 10 ביולי 1584 הוא התנקש
בחיי הנסיך במדרגות ארמון פרינסהוף. כשהוא חמוש בשני אקדחים, הוא ירה בו שתי יריות, שהביאו בסופו של דבר למותו- לפי האגדה לפני שמת הספיק וילם לומר את המלים שמופיעות על הסמל ההולנדי. מאידך ישנה טענה שאמר לרוג'ר ויליאמס הקצין הוולשי שליווה אותו את המלים " Mon Dieu, ayez pitié de moi et de mon mone pauvre peuple" אלוהים רחם עלי ועל עמי המסכנים.
בלתזאר ז'ראר לא זכה להנות מהפרס הכספי. שומרי ראשו של וילם עצרו אותו מיד. הוא עבר ארבעה ימים של עינויים קשים והוצא להורג ב-14 ליולי 1584. המלך פליפה השני העניק לבני משפחתו פרס בסך 25 אלף כתרים.
תמונות:
1. סמל הולנד
2. וילם השתקן מתוך אנציקלופדיה תרבות
3. ההתנקשות בחיי וילם השתקן מתוך העולם מראשיתו ועד ימינו
4. סימני היריות בקיר ארמון פרינסהוף בדלפט
5. פליפה השני מלך ספרד מתוך אנציקלופדיה תרבות




תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק