ויריאטוס הלוזיטני

בשנת לפני הספירה 151 לפני הספירה, הובס הפרטור הרומאי, סרביוס סולפיקיוס גלבה, בידי הלוזיטנים, קלטים ששכנו בשטח פורטוגל של ימינו בערך. הוא הזמין את הלוזיטנים לשיחות שלום, ואז טבח בעורמה ב-8,000 לוזיטנים. אחד הניצולים מהטבח היה ויריאטוס- מי שהפך בהמשך למצביאם ומנהיגם של הלוזיטנים. ויריאטוס הנהיג מרד נגד הרומאים כשהוא נוקט בטקטיקות גרילה.
בשנת 147 ויריאטוס הצליח להביס כוח רומאי של 4,000 חיילים, בפיקוד הפרטור וסטיליוס, כאשר דחק אותם לנקיק צר בטריבולה (כיום רונדה). מאוחר יותר באותה שנה הביס את הרומאים וכבש את סגובריגה, בירת הקלטיברים, שנחשבה כבת ברית של הרומאים.
בשנת 144 לפני הספירה נוצח בידי הקונסול הרומי החדש פביוס, ונאלץ לסגת לבאקולה. בשלב זה הוא פנה לקלטיברים ובקש את עזרתם. הקלטיברים נענו לבקשתו, על אף שהיה להם הסכם שלום עם הרומאים מזה עשר שנים.
 בהמשך ויריאטיוס חתם על הסכם שלום עם הרומאים, שאושר בידי הסנאט, במהלך שלטונו של הקונסול סרביליאנוס. אבל הקונסול הבא קוינטוס סרויליוס קפיו בטל את הסכם השלום.
כוחותיו של ויריאטוס הובסו בידי הרומאים באזואגה. אחרי התבוסה בשנת 139 לפני הספירה, ויריאטוס נאלץ לדון עם הקונסול קפיו בתנאי שלום מעמדת נחיתות. ויריאטוס שלח לשיחות שלושה ראשי שבטים לוזיטניים- אאודס, דיטקלון ומינורוס. השלושה שוחדו בידי קפיו, וכשחזרו מהשיחות רצחו את ויריאטוס בשנתו.
 אחרי רצח מנהיגם הלוזיטנים נכנעו לרומאים כניעה מלאה
1. ציור דמיוני של ויריאטיוס
2. מות ויריאטיוס ציור שמן של הציירה הספרדי חוסה דה מדרסו
3. הסנאט הרומי מתוך אנציקלופדיה תרבות
4.פסל של לוחם לוזיטאני מתוך אנציקלופדיה תרבות
5. ציור דמיוני של ויריאטיוס מסתער

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק