רובספייר

בניגוד לדעה הרווחת מי שהניע את המהפכה הצרפתית לא היו העניים מזי הרעב, אלא הבורגנים, עירוניים בעלי כסף שלא היו חלק מהאצולה, אך נשאו בעיקר נטל המיסים בגלל הפטור ממיסים של האצולה והכנסיה. אליהם חברו בני אצולה שלא היו מרוצים מהסדר הישן, בהם נפוליאון בונפרטה, ובן דודו של המלך הדוכס מאורליאן. אחד מאלה היה מקסימיליאן רובספייר שהיה עורך דין בן עורך דין- ואפילו בעל תואר אצולה.
רובספייר היה בין הפעילים במהפכה כבר מראשיתה. הוא נבחר בשנת 17899 כציר למועצת כל המעמדות. ביוני 1789 הכריזה על עצמה מועצת כל המעמדות כאספה המכוננת, שתפקידה להכין לצרפת חוקה חדשה. רובספייר היה בין הנציגים הבולטים במועצה. הוא היה שייך לסיעה היעקובינית- הפלג הקיצוני ביותר של המהפכה, שדגל במימוש ערכיה המהפכה בכל מחיר, כולל שימוש בכוח ואלימות.
ב1791-33 המהפכה העלתה הילוך והחלה מלחמה נגד המלוכה והאצולה. בין השאר הוצא להורג המלך לואי ה16 ואשתו המלכה מרי אנטואנט. רובספייר הפך להיות באותם ימים לאיש החזק בצרפת. רובספייר השתלט על "הוועד לשלום הציבור". יחד עם סן ז'יסט הם החלו לנהל מדיניות של טרור. תחילה נגד האצולה. אולם בהמשך גם נגד אנשים שנאשמו בעבירות, שחלקן קלות ביותר, כולל רבים שהיו תומכי המהפכה. אחד מראשי המהפכה ד'אנטון, לא אהב את מרחץ הדמים שנהיה מהמהפכה, והביע את מורת רוחו. בתגובה נשלח בעצמו לגליוטינה, יחד עם רבים מתומכיו. שלטונו של רובספייר הפך לשלטון יחיד.
בתקופה של 49 ימים ב1794 הועלו לגרדום 13766 איש בהם הכימאי המפורסם לבואזיה והמדינאי מאלזרב.
נוצר מצב שכל אדם חשש לראשו. בעקבות כך כונס ב17944 הקונבנסיון- שמה של מועצת העם באותם ימים. כשרובספייר הגיע לכינוס, הוטחו נגדו האשמות. הקונבנסיון החליט על מאסרו של רובספייר. כשהבין את המצב נמלט לבניין העיריה, בסיוע נאמניו. כוח של משטרת הז'נדרמים הגיע לעיריה. בחילופי יריות רובספייר נפצע מכדור אקדח ששבר את לסתו. הוא הובל לארמון הטילרי שם שכב מספר שעות עד שהובל למעצר.
ב-8 ליולי 17944 הובל רובספייר אל הגליוטינה, אותו מבנה אליו שלח רבים וטובים, וראשו נערף.
1. רובספייר- מתוך אנציקלופדיה תרבות צייר ג'וזפה ברטולי
2. מעצרו של רובספייר מתוך העולם מראשיתו ועד ימינו צייר דה מריה
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק