אוזון חסן- כבש לבן מול כבש שחור


אוזון חסן- בטורקית חסן הגבוה (1423-78) היה ח'אן שאה וסולטן של פדרציית שבטים טורקיים שכונתה אק קויונלו (אנשי הכבש הלבן). בשיאה הגיעה ממלכתו לאזור שכלל את מזרח טורקיה וחלקים מאזרביג'ן איראן, ארמניה, גאורגיה ועירק של ימינו.
תחילה בירתו הייתה בעירק אמידה (דיארבקר שבמזרח טורקיה). שני איומים מרכזיים איימו על ממלכתו, ממזרח פדרציית שבטים טורקיים בשם קרה קוינולו (אנשי הכבש השחור). וממערב כוח טורקי חדש, שבעתיד יהפוך לאימפריה אדירה העוסמאנים. הוא נשא לאישה את תאודורה מגאלי בתו של קאלו יואניס קיסר המדינה היוונית טרביזונד (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/534156740072200), כדי לחזק את מעמדו באזור. בשמה הטורקי היא כונתה דספינה חת'ון. ונחתמה ברית הגנה בין שתי המדינות נגד העוסמאנים.
יריבו ממזרח היה סולטן הקרה קויונלו ג'האן שאה שנלחם בו במספר הזדמנויות. הקרבות היו קשים וגרמו אבדות לכל הצדדים, אך הסתיימו ללא הכרעה משמעותית.
ב16 במאי 1466 ג'האן שאה התקדם עם צבאו לכיוון ימת ואן. במקביל אוזון חסן פלש לממלכתו עם צבא של 12 אלף חיילים. שני השליטים החליפו ביניהם איגרות עם דרישותיהם ולא הגיעו להסכמה. ג'האן שאה התקדם לעבר מוש. אך החורף האנטולי אלץ אותו לסגת.
ב11 בנובמבר 1467 הפתיע אוזון חסאן את ג'האן שאה בארמניה ונצח את צבאו ניצחון מוחץ. ג'האן שאה נפל בקרב. אוזון חסן מגר גם את יורשיו ובכך הביא את הקץ על הקרה קוינולו, והשתלט על שטחים שלהם באזרביג'ן פרס ועירק. ב1468 הוא קבע את בירתו בעיר טבריז.
ב1469 הביס את אבו סעיד ח'אן ששלט על מרבית איראן ואפגניסטן של ימינו, ובכך הפך לשהנשאה- מלך המלכים של פרס. בשנים 1467-70 השתלט על צפון אזרביג'ן, הגיע להסכמים עם שליטי שירוואן ודרבנט שבקווקז, ואלץ את הגאורגים להעלות לו מס. בנוסף השתלט על מעוז הכורדים בביטליס.
תחילה הוא הכיר בסולטן הממלוכי של מצרים כראש האסלאם הסוני. הוא שלח לו את ראשו של אבו סעיד ח'אן, כיד שיוצג בתהלוכת ניצחון ברחובות קהיר. אולם זה דחה את הרעיון כלא אסלאמי. בהמשך הוא ניסה להפוך בעצמו לראש האסלאם הסוני, הוא אף ניסה לשלם כסף כדי ששמו יוזכר בדרשות בערים מוסלמיות חשובות כולל במכה ומדינה. סוכניו נשלחו אפילו למעון הח'ליף בקהיר ונתפסו בידי השלטונות הממלוכיים.
ב1473 ניסה להתפשט לעבר הסהר הפורה ולכבוש את חלב ואת אזור הג'זירה בסוריה של ימינו. הוא אף הגיע עם צבאו לארץ ישראל שם הובס על יד אל בירה בידי המצביא הממלוכי ישבק. אוזון חסן אבד בקרב את בנו. בנוסף על כך ארכיונו של אוזון חסן נפל בידי הממלוכים, ונתגלה ממנו שתכנן להעזר בוונציה ובמדינות נוצריות נוספות כדי להשתלט על שטחים ממלוכיים.
ב1461 בקש אוזון חסן מהסולטן העוסמאני מהמט הכובש שיוותר על המס שמעלה העיר קארס שבשליטת בן בריתו הקיסר היווני של טרביזונד דוד קומננוס. הסולטן לא רק שלא קבל את הבקשה, אלא התכוון לכבוש את טרביזונד. במאמץ אחרון אוזון חסן שלח את אמו שרה חתון, אך הסולטן המשיך בשלו. לרוע מזלה של טרביזונד, אוזון חסן היה במסע מלחמה בגאורגיה, והיא נפלה בידי העוסמאנים. בכך אבד את בני בריתו העיקריים.
ונציה שדאגה מהיום העוסמאני באותה תקופה רצתה מאוד ברית עם אוזון חסן. והיו מספר חילופי שגרירים הדדיים בין שתי המדינות שליחים וונציאניים כמו לצארו קורוויני, וקתרינו זנו שהיה נשוי לאחייניתה של אשתו, אמברוג'ו קונטריני וג'וזפה ברברו. שליחו של אוזון חסן היה רופא יהודי בשם יצחק ביי שנשלח לפולין, הונגריה, ונציה ורומא, ולחצר שליט מולדביה שטפן הגדול, כולם הרגישו מאוימים על ידי העוסמאנים.
אולם הסיוע הוונציאני לא היה יותר מכמה ספינות תותחים בפיקוד האדמירל מונצ'ניגו, שתקפו יעדים עוסמאניים, ולא סיוע צבאי משמעותי.
ב1463 מת אבראהים ביי סולטן קרמן אחרי מאבק ירושה ברח יורשו המועדף איסחק ביי לחצרו של אוזון חסן. מי שהשתלט על השלטון בקרמן היה בנו השני פיר אהמט, שנהנה מתמיכת העוסמאנים. בהמשך ב1466 העוסמאנים כבשו את קרמן, והתקרבו עוד יותר לשטחו של אוזון חסן. אוזון חסן השתלט על דולקדיר, שהייתה תחת חסות העוסמאנים. בשנת 1472 הצליח צבא האק קויונלו בפיקוד הווזיר עומר אבן בקטש ובן דודו של אוזון חסן יוסופסה מירזה, בסיוע השליט הקרמני המודח פיר אהמט וקאסים ביי, להביס את הצבא העוסמאני בפיקוד הואזיר הגדול, אהמט גדיק פאשה. בשלב זה האק קויונלו היו קרובים להשתלט על מערב אנטוליה, כוללה עיר החשובה בורסה.
אולם הצבא העוסמאני, הצליח להביס ליד ביישהיר את אק קויונלו באמצעות הארטילריה העדיפה שלו. ב1473 הגיע הסיוע הוונציאני, אולם הוא אבד את מוצאו לים, כך שלא הייתה להם אפשרות לסייע לו סיוע משמעותי.
ב11 באוגוסט 1473 הובס צבאו של אוזון חסן, שהורכב בעיקר מפרשים קלים בידי הצבא העוסמאני, שהיה חמוש בנשק חם והסתייע גם בצבאו של נסיך ולאכיה ראדו היפה.. בכך השתלטו העוסמאנים סופית על כל אנטוליה.
בשנותיו האחרונות יצא למסע מלחמה בגאורגיה בו הביס את מלך גאורגיה בגרט הרביעי וטבח בארמנים של טביליסי. אוזן חסן מת ב1478 ונקבר במדרסה נצריה שבנה בטבריז.
תמונות:
1. אוזון חסן
2. קרב אוטולבקלי
3. הקיסר דוד קומננוס מטרביזונד
4. ראדו היפה נסיך ולאכיה
5. מטבע של בגרט הרביעי מלך גאורגיה




תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק