רבי שלמה יוסף דלמדיגו יש"ר מקנדיאה

בעבר דברנו על רבי אליהו דלמדיגו (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/749441021877103). 
 הפעם נדבר על מלומד יהודי נוסף בן אותה משפחה, גם הוא מהאי כרתים. רבי שלמה יוסף דלמדיגו.
דלמדיגו נולד בקנדיאה שבאי כרתים בשנת 15911. האי היה אותם ימים תחת שלטון ונציה. דלמדיגו למד בנעוריו כמו הרבה מהיהודים תורה. בנוסף למד יוונית, איטלקית, ספרדית ולטינית. בשנת 1604 נסע לפדובה, המרכז האוניברסיטאי של איטליה, שם למד אצל לא אחר מאשר גליליאו גלילי, אותו כינה כל חייו מורי ורבי. הוא בקר גם בוונציה שם נפגש עם הרב אריה ממודנה ועם הרב שמחה לוצאטו. ב1613 סיים את לימודיו בפדובה, וחזר לכרתים, אך הצמא שלו לדעת לא פסק והוא הקים ספריה עצומה של 7,000 ספרים.
בגלל רצונו להשכיל הוא החל במסע נדודים במרכזי דעת בעולם שנמשך 27 שנים. ראשית נסע ב-1616 לקהיר שבמצרים, שם התווכח עם מרצה במוסד האקדמי האסלאמי אל-אזהאר ועם יעקב האלכסנדרוני- מראשי הקראים, יהודים שאינם מאמינים בתורה שבעל פה, שרבים מהם חיו במצרים. במהלך כל חייו נמשך מאוד לקראים, ועסק בדיונים רבים אתם, לא רק בענייני דת אלא בענייני מדע. בנוסף על לימודי אסטרונומיה למד גם רפואה.
 מקהיר נסע לאיסטנבול, שם רכש ספרים רבים, והתווכח עם הקהילה הקראית המקומית. באותה תקופה החל לעסוק בפילוסופיה ובקבלה, בה החל להתעניין בעקבות פגישתו עם החכם המקומי רבי יעקב נחמיאש.
בהמשך נסע לליטא שם שמש כרופאו האישי של נסיך ליטא יאנוש רדזיוויל בשנים 1620-44, והמשיך לעסוק במקביל לעיסוקו ברפואה גם בלימוד תורה וקבלה. באותה תקופה התכתב עם החכם הקראי זרח בן נתן מטרוקי (טרוקי הייתה מרכז היהדות הקראית בליטא) בענייני מדע.
 מליטא עבר להמבורג שם שמש כרב ואב בית הדין של הקהילה הספרדית המקומית. בעקבות מגפה שפרצה בהמבורג עקר לעיר חדשה בגרמניה שכונתה גליקשטט.
 כיוון שלא היו בגליקשטט יהודים רבים, עזב למרכז יהודי ספרדי גדול אמסטרדם- שם שמש רב ואב בית דין בשנים 1628-31 . ב-1629 הוציא באמסטרדם את ספרו "ספר אילם" שכלל את תשובותיו לשאלותיו של זרח מטרוקי בענייני מתמטיקה ומדעים מדויקים- מהם למדים שהיה מעודכן בחידושים האחרונים בתחום. אחר כך עבר לזמן מה לפרנקפורט.
בהמשך לפי מקורות מסוימים למד תורה 111 שנים ביאש שבנסיכות מולדביה (כיום ברומניה) מפי הרב שלמה בן ערבי, אם כי יש המפקפקים במקור זה, אם כי אין מחלוקת שפגש את הרב בן ערבי בשהותו בפולין.
דלמדיגו נפטר בשנת 16555 בפראג. קברו נמצא בבית הקברות היהודי העתיק בעיר על מצבתו נכתב :"אב"ד בהאמבורג ובגלילות אמשטרדם".
דלמדיגו כתב כ255 ספרים בנושאי דעת מגווונים תורה, קבלה (שיחסו אליה היה אמביוולנטי), רפואה, פילוספיה, אסטרונומיה, מתמטיקה, כימיה פיזיקה ועוד. הוא נודע בכינוי יש"ר מקנדיאה- יוסף שלמה רופא- תרגום מילולי של המילה מדיגו.
תמונות:
1. רבי שלמה יוסף דלמדיגו בתמונה מתוך אנציקלופדיה יהודית
2. גליליאו גלילי אצלו למד מתוך אנציקלופדיה תרבות צייר ג'וזפה ברטולי
3. יאנוש רדזוויל נסיך ליטא

לפוסט בפייסבוק



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק