נגד אפיון

לכבוד תשעה באב קצת על יוסף בן מתתיהו, שמוכר בעולם בשמו הרומי יוספוס פלביוס. יוספוס מוכר לרובנו בתור מי שתעד את ההיסטוריה של העם היהודי, ובפרט את תקופת המרד הגדול. אבל יוספוס היה גם פולמוסן גדול נגד שנאת היהודים בתקופתו ולכך הקדיש ספר שנקרא "קדמות היהודים" או "נגד אפיון". הספר מדבר נגד טענות אנטישמיות של מספר סופרים יווניים ומצריים רובם מאלכסנדריה. המפורסם שבהם על שמו נקרא מאוחר יותר הספר הוא המלומד המצרי אפיון.
מלבד אפיון יוצא יוספוס נגד טענותיהם של הקאטיוס איש אבדרה (סביבות 300 לפני הספירה),. שהמציא סיפור לפיו בני ישראל גורשו ממצרים בגלל מגיפה.
הוא יוצא גם נגד הכהן המצרי מנתון (מאה 3 לפני הספירה) שטען שהיהודים הם צאצאי חבורת מצורעים שהוגלו לאזור מבודד במצרים ומשם גורשו ליהודה.
עוד יוספוס מדבר נגד טענותיו של הפילוסוף הסטואי המצרי, כאירמון מאלכסנדריה (מאה 1 לפני הספירה), שטען גם הוא שהיהודים הם צאצאי חבורת מצורעים בראשם עמדו משה ויוסף ובסוף גורשו לסוריה.
הוא מדבר גם נגד המדקדק היווני האלכסנדרוני, לוסימכוס (מאה 1 לפני הספירה) שגם הוא מביא את הגרסה של היהודים כמצורעים וטוען שהם הרסו מקדשים בדרכם ליהודה ולכן קראו לבירתם היירסלימה, שם שנגזר מהמילים הרס מקדש.
עוד הוא מדבר נגד הרטוריקן היווני מהאי רודוס, אפולוניוס מולון (מאה 1 לפני הספירה) שטען שהיהודים הם ברברים, שאינם מאמינים באלוהים, שונאי אדם, ושהם הרעים והחוטאים ביותר בין בני האדם.
אבל כפי שמעיד שמו של הספר חלק ניכר ממנו מוקדש לטענות נגד הרטוריקה האנטישמית של המדקדק המצרי האלכסנדרוני אפיון (30-45 לספירה בערך). מי שעמד בראש המשלחת האלכסנדרונית שבאה לשטוח טענות נגד היהודים בפני הקיסר קליגולה.
אפיון טען שמשה הוציא את היהודים ממצרים שהיו מצורעים וצולעים בשנת 752 לפני הספירה במסע שנמשך שישה ימים בסופו סבלו כאב ירכיים שנקרא ביוונית סבתוסיס, ממנו נגזרה המילה שבת.
הוא דבר נגד יהודי אלכסנדריה שאינם אזרחי העיר כי מוצאם בסוריה. עוד הוא טען שבבית המקדש בירושלים משתחווים לפסל זהב של חמור (טענה ידועה בתקופה שמופיעה גם בכתבי טקיטוס, פוסדוניוס ודיודורוס סיקולוס). הוא טוען שכאשר אנטיוכוס אפיפנס נכנס לבית המקדש הוא מצא שם אדם שפוטם כדי לשמש קרבן.
נגד כל אלה טוען יוסף שהם שקרים שנובעים מבורות ואי הבנה של ההיסטוריה והדת היהודיים. הוא מביא דוגמאות היסטוריות, שמוכיחות את טענותיו וגם מסביר את הדת היהודית כפי שהיא באמת.
תמונות
1. פסל רומי המיוחס ליוספוס פלאביוס
2. הדפסה הולנדית מהמאה ה-19 של יוספוס במדי כהן

לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק