המצור הבריטי על קרטחנה

ב-13 למרץ 1741 הגיע לחופי קרטחנה (כיום בקולומביה) צי בריטי גדול שמנה 186 ספינות, עליהן 27,400 חיילם בריטים וג'מייקנים תחת פיקודו של אדמירל אדוארד ורנון. אליהן הצטרפו עוד 4,000 חיילים ממדינת ורג'יניה בפיקודו של ורנון וושינגטון, אחיו של ג'ורג' וושינגטון. למגיני העיר הספרדים בפיקודו של ליוטננט גנרל בלאס דה לסו היו סך הכל 6 ספינות, 3,000 חיילים ספרדים ועוד 600 חיילים אינדיאנים מקומיים.
ורנון הורה להתקיף את מבצרי צ'מבה, סן פליפה וסנטיאגו, אשר הגנו על הכניסה למפרץ. אחר כך הורה לתקוף את מצודת סן לואיס דה בוקצי'קה בפיקוד קרלוס סואירה דה דסאנו ו-500 אנשים, שנסוגו מהמצודה אחרי הפגזה בריטית של 16 יום. לבסוף הבריטים תקפו את מצודת בוקנגרה, ואז הפסיקו את האש.
כדי למנוע פלישה בריטית, הורה המשנה למלך סבסטיאן דה אולסבה, להטביע 6 ספינות מול מצודות בוקצי'קה ובוקנגרה, בניגוד לדעתו של בלאס דה לסו. הצעד לא מנע את כניסת הצי הבריטי לתוך המפרץ. הספרדים נטשו את מצודת בוקנגרה והתבצרו במצודת סן פליפה דה בראחס, צעד שהכניס את ורנון לאופוריה ושאננות. הוא הניח שכיבוש קרטחנה הוא רק עניין של זמן. ורנון שלח ספינה ללונדון שהודיעה על כיבושה של העיר והבריטים מהרו לטבוע מדליה לכבוד כיבושה של קרטחנה. אבל הספרדים לא ותרו.
ורנון הורה להפגיז את מצודת סן פליפה דה בראחס, על 600 מגיניה בתותחים לאורך כל היום והלילה. בנוסף הורה לצור על המצודה כדי למנוע תגבורת. אלא שמה שלא גרם הצבא הספרדי גרמו המחלות הטרופיות והמלריה, שהרגה מאות חיילים בריטיים. בסופו של דבר הבריטים פתחו ההסתערות ופרצו את אחד משערי המצודה. לתדהמתם גילו 300 ממגיני המצודה חמושים בנשק קר בלבד. אלא שהמעבר למצודה היה צר והבריטים לא הצליחו להכנס לעיר, ואף אבדו 1500 חיילים. ורנון החליט לשנות אסטרטגיה, והחליט להכנס למצודה באמצעות סולמות. בלילה שבין 19-20 במאי 1741. המפקד הבריטי גנרל וורק הורה להסתער בשלושה מקומות., אלאשהשטח היה צר מדי בכדי להעביר צבא גדול, לכן נשלחו עבדים ג'מייקנים לפלס דרך בג'ונגל עם מצ'טות. הספרדים ניצלו את זה כדי לעשות שמות בבריטים בירי תותחים, שלא אפשר להם להמשיך את ההסתערות. בשלב זה הורה לסו על מתקפת נגד ספרדית. הספרדים חמושים בכידונים הסתערו על הצבא הבריטי, שנסוג באי סדר לספינותיו. הצבא הבריטי נטש את קרטחנה כשהוא משאיר אחריו, 5 ספינות בלתי מאוישות, ו-1,500 תותחים ומרגמות. בין 8,000 ל-10,000 חיילים בריטיים נהרגו 7,500 נפצעו, חלקם מתו מפצעיהם בהפלגה חזרה לג'מייקה. ורנון עוד הורה לתקוף את קרטחנה מהים. בעקבות ניסיון הכיבוש הכושל, הבריטים אמנם המשיכו לתוף ספינות ספרדיות מול חופי קרטחנה, אך אבדו את שאיפתם לכבוש את העיר.
תמונות:
1. בלאס דה לסו
2. סיר אדוארד ורנון
3. המדליה שנטבעה לכבוד הניצחון הבריטי שלא היה בקרטחנה
4. אנדרטת בלאס דה לסו בקרטחנה



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק