יוזף פון זמלין הנסיך הפרסי שהפך לאציל אוסטרי

השאה הפרסי נאדר שאה אפשארי נרצח במהומות נגדו בשנת 1747. אחד מבניו של נאדר שאה, עלי מירזה ח'אן בן העשר הוברח אחרי הרצח לאוסטריה. הוא הובא לחצרה של הקיסרית מריה תרזה. הוא התחנך בגראץ שם למד שפה גרמנית וקבל חינוך אירופי. בשנת 1756 התנצר וקבל מהקיסרית את השם הגרמני יוהאן יוזף פרייהר פון זמלין.
הוא התחנך בבית ספר צבאי אוסטרי, וקבל דרגות קצין. כמו רבים בגרמניה ואוסטריה, הצטרף לצבא הרוסי, בדרגת מאיור, נלחם במלחמת שבע השנים (1754-1763). הוא נודע בצבא הרוסי בתור הנסיך מפרס. במהלך המלחמה הוא נפל בשבי הפרוסים, הוזמן לארמונו של פרידריך הגדול מלך פרוסיה. אחר כך הוחזר בידי פרידריך לקיסרית מריה תרזה. בשנת 1792 פרש מהצבא, אחרי שתי פציעות וזכה לפנסיה של 810 מטבעות זהב.
במהלך כהונתו של נפוליאון בונפרטה, פנה אליו הקיסר הצרפתי, באמצעות שגרירו בווינה, ושאל אותו אם הוא מעוניין בסיוע צבאי צרפתי כדי לקבל את כתר השאה הפרסי. הוא סרב ואמר שלא הוא ולא בניו ראויים לכתר הטווס (של מלכי פרס) גם אם יציעו לי את הכתר אעניק אותו לפרנץ השני קיסר האימפריה הרומית הקדושה לו אני חייב רבות.
בשנת 1792 התחתן עם רוזה פון זמלין, טורקיה אתנית שהגרה לאוסטריה (גם השושלת שלו האפרשארים היא ממוצא טורקי) ונולדו להם שני ילדי יחיא ויוסף, שניהם שרתו גם כן בצבא האוסטרי.
הוא מת במודלינג בשנת 1824 בצוואתו בקש שלכל עני שיגיע ללוויתו יוענקו חמישה מטבעות זהב.
עד יום מות הקפיד לחתום את שמו בשפה הפרסית. ובספרייתו היו מספר כתבים חשובים מספריית אביו.
תמונות:
1. נאדר שאה עם שניים מבניו
2. הקיסרית מריה תרזה מתוך אנציקלופדיה תרבות
3. בית משפחת פון זמלין ברובע השני בווינה

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק