החשמן רישליה

לואי ה-13, מלך צרפת, עלה לשלטון בשנת 1610 כילד בן 9, אחרי רצח אביו המלך אנרי הרביעי. מובן שלא שלט לבד בגילו הצעיר. מי שהייתה עוצרת הממלכה הייתה אמו, המלכה מריה דה מדיצ'י- בת למשפחה השולטת בפירנצה. גם אחרי שהמלך בגר, היא המשיכה לשלוט ביד רמה. בהמשך אחרי מאבקים, שוב הוכיח לואי ה-13 את היותו מלך חלש בכך שהעניק את השלטון בפועל במדינה לאיש הכנסיה החשמן רישליה. למעשה רישליה הגיע כמינוי של מריה דה מדיצ'י, אולם בהמשך כשזו הסתכסכה עם בנה המלך וניסתה להמריד נגדו את אחיו גסטון, היה זה רישליה שניסה ליישב את הסכסוך. בסופו של דבר העמידה מריה בפני המלך לואי את הברירה: אני או רישליה, המלך העדיף את הקרדינל על פני האמא. בשנת 1624 מונה רישליה לראש השרים בצרפת, ב1629 קבל את התואר ראש הממשלה.
רישליה היה מדינאי מן השורה הראשונה. בשנת 1629 הביס את המעוז ההוגנוטי- כלומר הפרוטסטנטי, בלה רושל, שנהנה מסיוע האנגלים. בכך למעשה סיים את מלחמות הדת הקתוליות-פרוטסטנטיות שקרעו את צרפת מהמאה ה-16. יחד עם זאת, על אף היותו איש דת קתולי, אפשר רישליה חופש דת מלא לפרוטסטנטים בצרפת (רובם בני הזרם הקלוויניסטי).
במלחמת שלושים השנה שוב הוכיח הקרדינל שטובת צרפת עומדת לפני נאמנותו לאפיפיור. כידוע מלחמת שלושים השנה הייתה במקור מלחמת דת קתולית-פרוטסטנטית. רישליה הבין שהאינטרס הצרפתי הוא להתנגד להתחזקותו של בית הבסבורג הקתולי, שעמד לנצח במלחמה. בעקבות כך תמך במדינות הפרוטסטנטיות שנלחמו בבית הבסבורג- שוודיה דנמרק והולנד, וחלק ממדינות גרמניה. בשנת 1635 הכריז רישליה מלחמה על הקיסרות הרומית הקדושה, בראשות ההבסבורגים, מה שעורר עליו זעם רב מבית, כי לכאורה תמך בפרוטסטנטים נגד קתולים. התערבות זו של צרפת סייעה למעשה לפרוטסטנטים להמנע מתבוסה במלחמה, על אף שהמלחמה הוכרעה רק אחרי מותו.
בצרפת עצמה הורה רישליה להרוס את כל המבצרים והטירות שלא נועדו להלחם באויבים מבחוץ. בכך חזק את המדינה הצרפתית מול האצילים, מה שכמובן עורר התנגדות מבית. אחרי מותו של לואי ה-13 עלה לשלטון בנו לויא ה-14. שלא כאביו הוא שלט בעצמו והפך את צרפת למונרכיה אבסולוטית.
תמונות:
1. הקרדינל רישליה מתוך אנציקלופדיה תרבות צייר ג'וזפה ברטולי
2. הקרדינל בלה רושל מתוך העולם מראשיתו ועד ימינו צייר סרג'יו ריצאטו
3. לואי ה-13 כילד עם אמו מריה דה מדיצ'י מתוך העולם מראשיתו ועד ימינו צייר סרג'יו ריצאטו


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק