הנקרופוליס של אייאה


במרץ 1887 גילה המסיונר הפרביסטריאני האמריקאי, ויליאם קינג אדי, את הנקרופוליס של אייאה- מתחם של קברים בקרבת העיר צידון שבלבנון. במערת קבורה בעומק 10 מטרים. קינג מצא שם ארונות קבורה שונים עשויים משיש לבן ושחור. דו"ח בעניין האתר נשלח לארכיאולוג הבריטי ויליאם רייט. רייט שלח מכתב לטיימס הלונדוני, בו בקש מהבריטיש מיוזאום, שישלח במהירות האפשרית משלחת שתחפור באתר ותעביר את הממצאים למוזיאון, לפני שהוונדלים הטורקים ישימו עליו יד. עוסמאן המדי ביי, אוצר המוזיאון האריכאולוגי באיסטנבול קרא את המכתב והחליט לשלוח למקום משלחת בעצמו. ב29 לאפריל הגיעה למקום משלחת של המוזיאון באיסטנבול, והעבירה למוזיאון את כל הסרקופגים שנמצאו באתר. לדבריו של המדי, כדי להראות שהוונדלים הטורקים כן יכולים.
שני הממצאים החשובים ביותר באתר היו סרקופג תבנת וסרקופג אלכסנדר.
סרקופג תבנת הוא ארון הקבורה של תבנת מלך צידון, שחי במאה 5-4 לפני הספירה. הסרקופג עצמו הוא סרקופג מצרי במקור, שנועד ככל הנקרא לשר צבא מצרי בשם פן-פתח- ובאמת מופיעה עליו כתובת מצרית מקורית. לסרקופג הוספה כתובת פניקית שזה לשונה:
אנכי תבנת כהן עשתרת מלך הצידונים בן אשמנעזר כהן עשתורת מלך הצידונים שוכב בארון הזה. מי אתה כל אדם, אשר תעלה את הארון הזה. אל, אל תפתח עליתי ואל תרגיזני כי אין אתי כסף, אין אתי זהב וכל כלים לשוד. בלתי אנכי שוכב בארון הזה. אל תפתח עליתי ואל תרגיזני כי תעבת עשתרת הדבר ההוא. ואם תפתח עליתי ורגז תרגיזני אל יהיה לך זרע בחיים תחת שמש ומשכב רפאים.
בתוך הארון נתגלה שלדו של תבנת בתוך נוזלי החניטה. יש לציין שגם בנו של תבנת המלך אשמנעזר השני נקבר בסרקופג מצרי שנמצא במקום אחר.
סרקופג אלכסנדר הוא סרקופג מהמאה הרביעית לפני הספירה שנמצא גם הוא באותו אתר. לצידי הסרקופג יש תבליטים של אלכסנדר מוקדון וצבאו נלחמים נגד הפרסים בקרב איסוס. לגבי הקבור בסרקופג הדעות חלוקות. יש הטוענים שמדובר בקברו של אבדלונימוס, שמונה בידי אלכסנדר למלך צידון אחרי קרב איסוס בשנת 311 לפני הספירה. כיום יש הטוענים שמדובר בארונו של מזאוס, מושל בבל מטעם האימפריה הפרסית שנכנע לאלכסנדר בקרב גאוגומלה בשנת 331 לפני הספירה, והמשיך למשול עד שנת 328 לפני הספירה.
שני הממצאים ויתר הממצאים מהאתר נמצאים כיום במוזיאון הארכיאולוגי באיסטנבול
תמונות:
1. סרקופג תבנת
2. סרקופג אלכסנדר
3. עוסמאן המדי ביי

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק