תרבות ונדל

מקובל שעידן הויקינגים- כלומר עידן הפשיטות הימיות של הסקנדינבים, התחיל במאה השמינית לספירה- כאשר תועדו המקרים הראשונים של פשיטות ויקינגים במערב אירופה. בפועל ככל הנראה זה התחיל הרבה קודם. בעבר דברתי על ספינות פשיטה שנמצאו בדנמרק שמקורן כבר במאה הרביעית (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/1162909283863606).
כדאי גם לציין את עידן ונדל (VENDEL), העידן שקדם למועד המקובל של עליית הויקינגים וחל בערך בשנים 550-790. העידן קרוי על שם אתר ארכיאולוגי בשוודיה. תקופה זו הייתה עידן של תמורות מדיניות באירופה. נדידת העמים התמתנה, והעמים הנודדים החלו להתיישב. במערב אירופה קמה המדינה השושלת המרובינגית. במזרח אירופה עלו מספר מדינות סלאביות. הכנסיה הנוצרית החלה לצבור יותר ויותר כוח.
בסקנדינביה חיו ככל הנראה עדיין בחברה השבטית הגרמאנית כמקובל מימים ימימה. הסקנדינבים סחרו עם שאר אירופה, ומכרו לה ברזל, פרוות, עבדים וסחורות אחרות. מאידך הם יבאו מאירופה סחורות וטכנולוגיות, כמו למשל הארכוף שהפך את הרכיבה על סוסים לקלה יותר.
מתקופה זו בולטים שני אתרים ארכיאולוגיים הקרובים לאופסלה שבשוודיה המודרנית- אתרי הקבורה ונדל ו-וולסגארדה. באתרים הללו נמצאו כלי נשק, ציוד רכיבה על סוסים, כלי בית, תכשיטים, חפצי נוי ואפילו קוביות משחק, ולוחות של משחקי שולחן. שהראו שהסקנדינבים בימים אלה פתחו תרבות חומרית ברמה גבוהה, ככל הנראה בזכות הסחר עם אירופה. בתקופה זו החלו פשיטות בסגנון ויקינגי על יעדים שונים ברוסיה, אוקראינה, בלרוס והמדינות הבלטיות של ימינו- אולם הן אינן נחשבות כעידן הויקינגי, כיוון שהעמים עליהם פשטו לא הכירו את הכתב ולא תעדו את הפלישות.
תמונות:
1. לוחם מהתקופה ולצידו טיפוסי נשק שנתגלו באתרים מהתקופה. ציירה נ. זובקובה
2. קסדה שנתגלתה בוונדל
3-5 חרבות שהתגלו בוונדל ובוולסגרדה

לפוסט בפייסבוק




תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק