גרייס אומאלי

גרייס או'מאלי (באירית Grainne Ní Mháille 1530-1603) נולדה למשפחת אצולה אירית שהתבססה בעיקר על ספנות. כמו כל בת אצולה בתקופה היא זכתה לחינוך הטוב ביותר שכלל לימוד שפות רבות כמו לטינית, וצרפתית מצד אחד, ומצד שני הייתה מעורה היטב בתחום הספנות. אירלנד אותה תקופה הייתה אמנם תחת הכתר האנגלי אבל האזור במערב אירלנד בו נולדה היה נידח יחסית והייתה בו אוטונומיה מרובה. שבטה שבט או'מאלי, היה אחד השבטים שהתנגדו לשלטון האנגלי, והיו לו מספר מבצרים וטירות שאפשרו לו לנהל סוג של מדינה עצמאית, שמתבססת על סחר ימי.
בשנת 1546 בגיל 16 היא חותנה עם אציל בשם דונל או'פלהארטי, המכונה דונל הקרב, נישואים פוליטיים שנועדו כדי להגדיל את נחלות המשפחה ולצרף אליהם את נחלותיו של שבט או'פלהארטי, ואת צי ספינותיו. לזוג נולדו שני בנים ובת. בהמשך אחרי מות בעלה התחתנה בשנת 1566 עם ריצ'רד ברק, המכונה ריצ'רד הברזל ונולד להם בן נוסף. גם כאן הנישואין היו כדי להגדיל את הנחלות והצי של משפחת או'מאלי.
בתקופה זו נהלה צי שנהל עסקים בין לאומיים מצד אחד, ומצד שני גבתה כסף ועסקה בשוד ימי מספינות אנגליות שעברו סמוך לאזורי שליטתה. היא סייעה גם למאבק באנגלים בכך, ששלחה אנשים מהשטחים שלה לסייע לאירים המורדים ולסקוטים נגד האנגלים.
לפי האגדה בשנת 1576 היא נחתה עם ספינתה סמוך לטירת הואת', היא בקשה להכינס לטירה, אולם שעריה היו סגורים, כי אדון הטירה לורד הואת' היה בנסיעה. היא פרצה את שערי הטירה בכוח וחטפה את נכדו ויורשו של הלורד, כריסטופר סנט לורנס, הברון העשירי מהואות'. לפי האגדה היא שחררה אותו רק אחרי שהובטח לה ששערי הטירה יהיו פתוחים תמיד לה ולצאצאיה.
בשנת 1593 היא הסתכסכה לא רק עם ממלכת אנגליה אלא גם עם ממלכת המשנה של אירלנד, שלדעתה ניסתה להצר את צעדיה. היא ניסתה מספר פעמים לתקוף נחלות של שבטים איריים יריבים, אולם חומותיהם העבות של הטירות גרמו לכך שהיא נכשלה בכל נסיונותיה.
אותה שנה חטף המושל האנגלי של טירות קוננכט, סיר ריצ'ארד בינגהאם, את שני בניה- טיבוט ברק ומורואו או'פלהארטי, בנוסף חטף גם את אחיה למחצה דונל. הוא רצח את בנה אואן או'פלהארטי והשתלט על חלק מאדמותיה. היא יצאה למסע נקמה על מות בנה. מאידך בנה השני מורואו, הפך לבן ברית של בינגהם, והיא לא הססה להלחם נגדו, ולהעלות באש את כל ספינותיו ואף נידתה אותו מהשבט.
אולם היא עדיין לא הצליחה להתגבר על בינגהם, לכן הפליגה לאנגליה כדי לפגוש בלונדון את המלכה אליזבת' הראשונה. השתים נפגשו בטירת גריניץ' בלונדון, כדי שיוכלו להבין זו את זו שוחחה בלטינית. לפי האגדות האיריות סרבה לקוד למלכה,  כי לא הכירה בריבונותה, ואף הסתירה בכליה פגיון כדי להרוג אותה, אולם ככל הנראה אין בסיס לכך.
אליזבת' הבטיחה לה שתבטל את מינויו של בינגהם באירלנד, בתנאי שהיא תפסיק לתמוך במורדים איריים. אולם בקשה זו לא מומשה במלואה, אמנם בינגהאם הוחזר מאירלנד, אבל האנגלים השתלטו על כמה מנחלותיה, לכן גרייס או'מאלי המשיכה לתמוך במורדים במהלך מלחמת תשע השנים בין אנגליה ואירלנד בשנים 1594-1603. היא מתה בשנת 1603 בטירת רוקפליט, אותה שנה בה מתה אליזבת' הראשונה, והיא הפכה לדמות מרכזית בפולקלור האירי.
תמונות:
1. הפגישה בין המלכה אליזבת' הראשונה לגרייס או'מאלי מתוך אנתולוגיה היברניקה 1793
2. טירת רוקפליט
3. סיר ריצ'רד בינגהאם- הגלריה הלאומית בלונדון
4. חותמה של אליזבת' הראשונה מלכת אנגליה מתוך אנציקלופדיה תרבות צייר ליביקו מראג'ה


לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק