התנצלותו של דמטרה השני

דמטרה השני מלך גאורגיה (1259-1289) לא נהנה מילדות קלה. בשנת 1263 כשהיה גיל 4 נרצחה אמו המלכה גוונצה, בפקודת שליט פרס האילח'אן המונגולי הולגו ח'אן.
בשנת 1270 מת אביו המלך דוד השביעי מלך גאורגיה משושלת בגרט (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/835530753268129). בעקבות רצח אביו הפך דמטרה למלך גורגיה בגיל 11 שנים. המונגולים מינו לו כעוצר את גיסו סדון מנקברדלי, ששלט תחת התואר אטאבג (חונך) ואמירפשלר (מפקד עליון). בשנת 1283 סדון מת ודמטרה השני החל לשלוט לבדו. שלטונו לא היה על כל גאורגיה אלא רק על חלקה המזרחי. חלקה המערבי ממלכת אימרטי היה תחת שלטון המלך דוד השישי בן לענף אחר של שושלת בגרט. דרום גאורגיה, אזור מצחטי היה תחת שליטה מונגולית ישירה באמצעות שושלת ג'קלי.
דמטרה היה וסאל נאמן של האילח'אן המונגולי אבקה ח'אן. הוא הצטרף עם צבאו לכל מסעות המלחמה שהוא נהל. בשנת 1281 התלווה בראש צבא של 15,000 חיילים גאורגיים למסע מלחמה שנהלו המונגולים מול הממלוכים של מצרים בשטח סוריה של היום. תרומתו הבולטת ביותר הייתה בקרב חומס בתאריך 29 באוקטובר 1281. הוא היה ביחסים מצוינים עם צמרת השלטון המונגולי, כל כך טובים עד שנשא לאישה את הנסיכה המונגולית סולגרין. במקביל היה נשוי גם לתאודורה קומננה, בתו של מנואל הראשון קומננוס קיסר טרביזונד (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/534156740072200)- כן על אף היותו נוצרי אדוק הוא היה נשוי לשתי נשים במקביל. אחת מבנותיו נישאה לבוקה, אחד השרים הבכירים של האילח'אנים המונגולים. בהמשך נשא אישה נוספת נטלה ג'קלי.
בשנת 1288 האילח'אן המונגולי ארגון שלח את דמטרה לדכא מרד בדרבנט שבקווקז (כיום בשטח רוסיה). אותה שנה בוקה ניסה לבצע הפיכה נגד האילח'אן ארגון, המרד דוכא וכל בני משפחתו של בוקה נטבחו. ארגון ח'אן חשד בדמטרה שידו גם נמצאת במעל. דמטרה החליט לשים נפשו בכפו ולהיפגש אישית עם ארגון, במטרה להכחיש את הטענות שהיה שותף למרד, ולמנוע פלישה מונגולית לגאורגיה.
למרות נסיונות שכנוע שלא יעשה את הצעד, ויברח להרים או יבקש מחסה באחת המדינות השכנות החליט דמטרה לנסוע למווקאן, שם חנתה אותו זמן חצרו הנודדת של ארגון ח'אן. מלווה בבנו הילד דוד ובמנהיג הכנסיה הגאורגית הקתוליקוס אברהם, נושא עמו מתנות יקרות, הוא רכב למווקאן.
כל תחנוניו לא עזרו והוא נידון למוות בידי ארגון ח'אן אחרי משפט קצר.
ב-12 למרס 1289 הוא הוצא להורג בעריפת ראשו. אחרי מותו הפך דמטרה לקדוש של הכנסיה הגאורגית האורתודוכסית. אחרי מותו המונגולים אחדו את גאורגיה תחת שלטונו של המלך וחטנג השני בנו של דוד השישי מהענף השני של בית בגרט.
תמונות:
1. דמטרה הולך לח'אן ציור של הנריק הרינייבסקי, צייר פולני שגלה לגאורגיה 1878
2.דמטרה שוטח טענותיו לפני ארגון ח'אן הנריק הרינייבסקי, 1878

לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק