ברנרדו גלבס

לכבוד יום העצמאות של ארצות הברית, נדבר על הסיוע הספרדי לכוחות האמריקאיים המורדים, או אם תרצו ניצול המצב בידי הספרדים כדי להשתחט על שטחים בצפון אמריקה ולפגוע באויב הבריטי.
בשנת 1779מינה מרטין דה מיורגה, המשנה למלך ספרד, היושב בעיר מקסיקו, את אחד מהקצינים הספרדיים הטובים ביותר באמריקה- ברנרדו דה גלווס, לסייע להלחם מול הבריטים, ולסייע לכוחות האמריקאים.
תחילה הוא נשלח בראש צבא קולונאילה, שכלל חיילים ספרדיים, מקסיקנים מקומיים, עבדים משוחררים, ומהגרים מגרמניה. להשתלט מחדש על שטחים בפלורידה עליהם השתלטו הבריטים, תוך שהוא מנצל את זה שהבריטים היו עסוקים במלחמה מול האמריקאים המורדים.
הוא הביז כוחות נאמנים לבריטים במנצ'ק, באטון רוז' ונאטשז. ב-21 בספטמבר 1779 גבר על נאמני הבריטים בקרב באטון רוז', כבש את אזור המיסיסיפי התחתון, והסיר את האיום על בירת לואיזיאנה ניו אורלינס, שהייתה אז בידיים ספרדיות
בשנת 1780 כבש את מוביל שבאלבמה מידי הבריטים אחרי המצור על פורט שרלוט.
הניצחון הצבאי העיקרי שלו על הכוחות הבריטיים התרחש ב -9 במאי 1781, בקרב פנסקולה, בו כבש מידי הבריטים את פנסקולה, בירת מערב פלורידה הבריטית. בשנת 1782 אף כבש מהם את ניו פרובידנס שבאיי בהאמס.
בנוסף על אלה סייע לאמריקאים באספקה ובתגבורת, וכמובן העסיק את הבריטים בחזית נוספת, שמנעה מהם לגבור על האמריקאים. לכן הסכמי הפסקת האש בין הבריטים לאמריקאים כוללים גם סעיפים הקובעים שפלורידה חוזרת לריבונות ספרדית.
בעקבות המלחמה הוא הועלה לדרגת פילדמרשל, מונה למושל לואיזיאנה ופלורידה מטעם הכתר הספרדי, כמושל ישיר ולא כפוף למשנה למלך בקובה. בהמשך מונה למשנה למלך ספרד בנואבה אספניה היא מקסיקו של ימינו. על שמו קרויה גלבסטון שבטקסס.
תמונות:
1. ברנרדו גלבס צייר חוסה הרמן דה אלפארו, מוזיאון ההיסטוריה במקסיקו סיטי
2. ציור של גלווס עם חייליו צייר אוגוסטו פרר דלמאו
3. גלווס ואנשיו בביצות פלורידה צייר אוגוסטו פרר דלמאו


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק