טיפו טיפ

טיפו טיפ (1832 - 14 ביוני 1905) הוא כינויו של חמד בן מוחמד בן ג'ומעה בן רג'ב אל מורג'בי.  סוחר זנזיברי עשיר.
הוא החל את הקריירה המסחרית שלו בסחר בשנהב פילים ובעבדים אותם לכד בעומק אפריקה. בהמשך הוא נכנס גם לעסקי הסחר בתבלין הציפורן.
במהלך חייו הצליח לבנות אימפריה מסחרית אדירה, שכללה 7 מטעי ציפורן, וכן החזיק ב10,000 עבדים. עושרו הרב גרם לו להפוך לאחד האנשים העשירים במזרח אפריקה. גם נוסעים מערביים שהגיעו לאפריקה כמו הנרי מורטון סטנלי ודיויד ליוונגסון מספרים על המפגש אתו. עושרו הרב גרם לו להתערב בפוליטיקה. בשנים 1884-7 הוא טען לבעלות על חלקה המזרחי של קונגו, בשמו של הסולטן הזנזיברי ברגש בן סעיד אל בוסעידי, שמינה אותו לממונה על האינטרסים הזנזיבריים בקונגו.
בשנת 1886 תווך בין כוחות סוואהיליים לבין "מדינת קונגו החופשית", אותו שטח באפריקה שהיה בבעלותו הפרטית של לאופולד מלך בלגיה (כיום הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו), באמצעות פנייה לקונסול בלגיה בזנזיבר.
בשנת 1887 מונה בהסכמתם המשותפת של מלך בלגיה וסולטן זנזיבר למושלו של מחוז מפלי סטנלי בקונגו.
בשנת 1888 השתתף במשלחת בל הנרי מורטון סטנלי שניסתה לחלץ את אמין פאשה, יהודי גרמני מומר לנצרות, בשם אדוארד שניצר, ששמש כמושל באפריקה מטעם מצרים , וכותר בידי כוחות המהדי (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/576660179155189).
סטנלי האשים את טיפו טיפ בכישלון המשלחת.
בשנת 1886 בעת ששהה בזנזיבר פרצה מתיחות בין מצודה בבעלותו של טיפו טיפ במחוז סטנלי לבין מצודה הסמוכה ל"קונגו החופשית" בפיקודם של קפטיין וולטר דין וליוטננט דובואה. אנשיו של טיפו טיפ טענו שדין גנב שפחה מקצין ערבי ששרת בשטחם.
דין מאידך טען שהיא ברחה מאדוניה בגלל היחס הגרוע לו זכתה, ושרק העניק לה מקלט.
אנשי טיפו טיפ התקיפו את המבצר. אחרי  4 ימים של מצור נגמרה למגינים התחמושת, והם נטשו את המבצר.  "מדינת קונגו החופשית" לא הגיבה. בעקבות כך החל טיפו טיפ להכניס אנשים לתחומה, ולהשתלט על שטחים ממנה. הוא אשר לסוחרי עבדים ערבים, ולראשי שבטים קונגולזים להתיישב בשטחים עליהם השתלט. בשנת 1891 פרש מתפקידו וחזר לזנזיבר. הוא העניק את השלטון על השטחים שלו באפריקה לבנו ספו, בתקופתו התנהלה המלחמה הערבית קונגולזית, בין אנשי טיפו טיפ ל"קונגו החופשית".
טיפו טיפ מת בסטון טאון שבזנזיבר ממלריה בשנת 1905. הוא העלה את קורות החייו על הכתב, במה שהפך לאוטוביגרפיה הראשונה בהיסטוריה שנכתבה בשפה הסוואהילית.
תמונות:
1. פורטרט של טיפו טיפ מאת דידיה טאיס
2. ביתו של טיפו טיפ בזנזיבר
3. צילום של טיפו טיפ 1890
4. סטנלי וליווינגסטון מתוך אנציקלופדיה תרבות
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק