סרמד קשאני

סרמד קשאני נולד  בסוף המאה ה-16 בארמניה למשפחת סוחרים יהודית פרסית. הוא למד תורה והתעמק בקבלה. בשלב מסוים בחייו הגיע, במסגרת עבודתו כסוחר, להודו מרובת הדתות. אותה תקופה שלטה בהודו השושלת המוגולית המוסלמית על אוכלוסיה שרובה היה הינדי. כמה מהמוגולים ניסו ליישב את המחלוקות בין הדתות על ידי נסיונות מיזוג בין דתיים.   בשלב מסוים הגיע לעיר טהאטה (כיום בפקיסטן) שם פגש צעיר הינדי בשם אבהאי צ'נד. הייתה ביניהם מערכת יחסים של מורה ותלמיד, הוא למד ממנו את הדת ההינדית ולמד אותו עברית ויהדות. בנוסף הייתה ביניהם מערכת יחסים רומנטית. ביחד הם התעמקו בדתות של הודו, וסרמד ראה את עצמו יהודי-מוסלמי סופי, הינדי באותה מידה.
בשלב מסוים סגל לעצמו את המנהג ההינדי להסתובב עירום.
סרמד התפרסם כאיש דת ומשורר, ומי שהעריץ אותו היה לא אחר מיורש העצר דארה שיקוה, מי שבעצמו ניסה למזג בין הדת ההינדית לדת המוסלמית.
אלא שדארה שיקוה היה בסכסוך ירושה עם אחיו המוסלמי הקיצוני אורנגזב (עליו דברנו בפוסט הזה https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=517502411737633&id=477237389097469), שהשתלט עד מהרה על השלטון, הוציא את אחיו להורג, וסיים את עידן הסובלנות הדתית בהודו המוגולית. ב-17 לדצמבר 1661 סרמד הוצא להורג בידי הקיסר אורנגזב. קברו שממוקם בקרבת המסגד הגדול בדלהי הפך למגינת ליבו של אורנגזב, לאתר עלייה לרגל מוסלמי סופי וכזה הוא עד היום.
תמונות:
1. קבר סרמד בדלהי
2. סרמד?  עם דרה שיקוה
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק