חשישיון

 

בשנת 1167 מתאר הנוסע היהודי הספרדי הנודע, בנימין מטודלה, שבקר בסוריה של ימינו את הקבוצה שמכונה חשישיון. זהו התאור הראשון של החשישיון בידי נוסע אירופי.
בנימין תאר כת דתית של לוחמים חמושים, המצייתת למנהיג שמכונה "הזקן מההר". גם צלבנים ונוסעים אחרים מתארים את החשישיון. הם מתוארים כמתנקשים מומחים, שמאומנים מילדותם באמנות ההתנקשות, ומוכנים אף להקריב את חייהם למען המטרה. מסופר שהם עברו שטיפת מוח בה הובטח להם גן עדן אם ימותו למען המטרה. בנוסף על כך נאמר שהם צורכים חשיש, כחלק מתהליך שטיפת המוח, מכאן הדבק להם השם חשישיון- ממנו התגלגלה לשפות אירופה המילה Assassin שפרושה מתנקש.
החשישיון היו קבוצה השייכת לענף הניזארי של הזרם האיסמאעילי באסלאם השיעי. מייסד הכת היה הפרסי חסן א-סבאח (מת 1124), שהתבצר עם אנשיו במבצר אלמות, בהרי אלבורז דרומית לים הכספי באיראן של ימינו. בהמשך פעלו גם ממבצרים בסוריה. כמו מבצר בניאס ומצודת מסייף.  חסן א-צבאח ראה בסלג'וקים הסונים ובפטימים האסמאעלים (על אף שהוא עצמו היה אסמאעילי)  כופרים, ולכן הנהיג התנקשויות. א-צבאח ציווה על הרצח המשמעותי ביותר שבצעו החשישיון, רצח הואזיר הגדול הסלג'וקי ניזאם אל מולכ, שנרצח בידי מתנקש מחופש לקבצן,  בדרך מאיספהאן לבגדאד ב-12 באוקטובר 1092. בשנת 1135 רצחו את הח'ליף העבאסי המודח אל מוסתרשיד. בשנת 1138 רצחו את הח'ליף העבאסי א-ראשד.כשהגיעו הצלבנים למזרח התיכון נפגעו גם הם לא פעם בידי החשישיון, כאשר הדמות החשובה ביותר שנפגעה היא קונארד ממונפראט, בעלה של איזבל הראשונה מלכת ירושלים שנרצח בשנת 1192.
חסן השני מאלאמות ראש החשישיון בשנים 1162-6 הכריז על ביטול השריעה.
בשנת ה-60 של המאה ה-12 התנתק המרכז החשישיוני בסוריה ששכן במצודת מסייף, מן המרכז באלאמות. והחל לעמוד ברשות עצמו בראשו עמד רשיד א- דין סינאן, שכונה הזקן מן ההר, ושם זה עבר גם לממשיכיו.
בשנת 1256 הצליחו המונגולים בפיקוד הולגו ח'אן להכניע את רוב מבצרי החשישיון בפרס, אחרי ששכנעו את מנהיג החשישיון דאז רוכן א- דין ח'וסרו, שלא יאונה לא כל רע. אחרי, שקבלו את הכניעה, תפשו את רוכן, קשרו אותו בתור שק והריצו עליו סוסים. אחרי שהכניעו את שני המבצרים שלא נכנעו, הגיע קיצם של החשישיון בפרס.
בסוריה כבש הסולטן הממלוכי בייברס בשנות בשבעים של המאה ה-13 את כל מבצרי החשישיון, ושם להם קץ, אחרי שהרג רבים מהם.  בייברס השתמש בשאריות החשישיון כמתנקשים ושכירי חרב מטעמו.
תמונות:
1. חסן א- סבאח
2. טירת מסייף
3. שרידי טירת אלאמות
4. רצח ניזאם אל  מולכ
5. המצור של הולגו ח'אן על טירת אלאמות
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק