קרל ה12 מלך שוודיה, האיש שממש אהב מלחמות

קרל ה12 (17 ביוני 1682 - 30 בנובמבר 1718) עלה לכס המלוכה בגיל 15 בלבד. אנשים בשוודיה ומחוצה לה, במיוחד ברוסיה פולין ודנמרק, חשבו ששליט בגילו יהיה שליט חלש אך הוא הוכיח להם כמה גדולה הייתה טעותם.
הראשונים להלחם נגדו היו הדנים, עד מהרה הם הבינו את גודל טעותם ובקשו הסכם שלום. מאז לא חזר קרל ה12 לשטוקהולם ועבר משדה קרב לשדה קרב.
החזית הבאה היתה מול רוסיה, הוא הביס צבא רוסי גדול פי 4 מצבאו וניגש לטפל בפולנים. מלך פולין היה אוגוסט השני מסקסוניה. קרל הנחיל לו תבוסות בקליסוב 1702 ובפוטוסק 1704, והחליף אותו בבן בריתו סטניסלב לישצ'ינסקי מושל פוזנן. בזמן שהיה במלחמה מול פולין, כבשו הרוסים שטחים שוודיים על הים הבלטי, ופלשו לליבוניה ולאינגריה (לטביה ואסטוניה של ימינו בערך), שהיו בשליטת שוודיה. ומה שיותר גרוע, הצאר הרוסי פטר הגדול יסד על אדמה כבושה משוודיה את בירתו החדשה פטרסבורג.
כאן עשה קרל את הטעות שעשו אחריו נפוליאון והיטלר והחליט לכבוש את מוסקווה. הוא אבד בדרך שליש מצבאו בגלל הקור והתנאים. התחמושת שלו נשבתה בידי הרוסים. הוא הובס בקרב פולטבה ב-27 ביוני 1709, שם אבד את כל צבאו. הוא נאלץ לברוח לטיגנה שבשטח האימפריה העוסמאנית (כיום במולדובה), שם בקש עזרה מהעוסמאנים במלחמה מול רוסיה, אך הם לא נענו לבקשתו. בסופו של דבר נאלץ לברוח שוב לשוודיה בשנת 1713 בגלל שהעוסמאנים חשדו שהוא רוצה למרוד בהם. הוא ברח על סוס מהיר מחופש לאדם פשוט וכשהגיע לשוודיה אחרי 15 ימים גילה שכל השטחים שכבש נכבשו חזרה. בשנת 1718 יצא למלחמה נגד הדנים בשטח נורווגיה. כדור שלא ברור אם היה של חייל נורווגי או שוודי פגע בראשו, המלך שכל חייו הבוגרים נלחם נהרג במלחמה. 
מלחמה זו בין שוודיה לשכנותיה, שהמשיכה גם אחרי מותו של קרל, כונתה "המלחמה הצפונית הגדולה"
קרולוס רקס: קליפ של הלהקה השוודית סבתון על קרל ה12
https://www.youtube.com/watch?v=5zgkySBTUIw
תמונות:
1. קרל ה12 מלך שוודיה (אנציקלופדיה תרבות)
2. גופתו של קרך מובלת חזרה משדה הקרב, ציור של גוסטב סדרסטרום
לפוסט בפייסבוק


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק