פרס הנובל לפיזיקה של הפקיסטני האחמדי עבדוס סלאם

בשנים 1973-4 ערך הפרלמנט הפקיסטני דיונים בשאלה מיהו מוסלמי. אחת ההחלטות של הפרלמנט הייתה שהזרם האחמדי- איננו מוסלמי.
האחמדים הם זרם אסלאמי שנוסד במאה ה-19 בפונג'ב (אז הודו כיום פקיסטן) בידי מירזא ע'ולאם אחמד אל-קאדיאני. כיום חיים אחמדים בהודו, פקיסטן וגם בשכונת כבביר בחיפה (גם חבר הכנסת אימן עודה, תושב כבביר, הוא אחמדי במוצאו). הפרלמנט העביר את ההחלטה מאחר והאחמדים רואים במייסד הזרם נביא, מה שנוגד את העיקרון שמוחמד הוא אחרון הנביאים כמקובל בסונה ובשיעה.
אחד ממיסדי פקיסטן ושר החוץ הראשון שלה היה סיר זפרוללה ח'אן, בן העדה האחמדית, שקבע את מדיניות החוץ האסלאמית של פקיסטן בשנותיה הראשונות (ובין השאר את הקו האנטי ישראלי המובהק). אך זכויותיו של זפרוללה, לא מנעו את ההחלטה האנטי אחמדית המובהקת.
בשנת 1979 ארע ארוע היסטורי, מוחמד עבדוס סלאם אחמדי מפקיסטן זכה בפרס נובל לפיזיקה. הישג נאה לכל הדעות במיוחד למדינה עניה ולא מפותחת כמו פקיסטן. סלאם עזב את פקיסטן בעקבות החוק האחמדי משנת 1974 והתיישב בטורינו.
הזכייה של סלאם בפרס נובל התקבלה בפקיסטן בקרירות מסוימת. הוענק לו כבוד בידי נשיא פקיסטן זיא אל חק, אך בארצות אחרות, כולל בהודו, זכה לכבוד גדול יותר מאשר במולדתו. ספרי הלימוד הפקיסטניים מעטו להזכיר את הישגיו. וכאשר רצה להרצות באוניברסיטאות פקיסטניות נאלץ לבטל את ההרצאות בשל איומים נגדו מצד סטודנטים אסלאמיסטים.
אחרי מותו באוקספורד שבאנגליה, בשנת 1996 הובאה גופתו לקבורה בפונג'ב. על מצבת הקבר נכתב "זוכה פרס נובל המוסלמי הראשון". בית המשפט הפקיסטני הורה למחוק את המילה מוסלמי מהמצבה.

לפוסט בפייסבוק  

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק