האלאנים

האלאנים היו עם ממוצא איראני שהתיישב החל מהמאה הראשונה לסביבה באזור הקווקז. בתקופת נדידת העמים חלק מהאלאנים נדדו מערבה ונלוו לעמים גרמאניים שונים בנדידותיהם והתיישבותם ברחבי אירופה, ואף התיישבו לצד הוונדלים בצפון אפריקה. קבוצה אחרת של אלאנים מהקווקז חברה למונגולים במאה ה13 ואף הוקם משמר קיסרי אלאני שמכונה אסוד ששמר על מונגקה קיסר סין מצאצאי ג'נגיס ח'אן. לשיאו הגיע המשמר האלאני בתקופת ג'יאטו ח'אן. עד היום חיים במונגוליה הסינית צאצאי האסוד.
במאות 8-13 הוקמה ממלכה אלאנית באזור הקווקז. במאה השמינית הייתה ברית בין האלאנים לכוזרים, וכמו הכוזרים אלאנים רבים התייהדו.
בהמשך האלאנים אמצו את הנצרות האורתודוכסית. כמה מנסיכי האלאנים התחתנו עם נסיכים ממדינות אורתודוכסיות חשובות כמו גאורגיה, רוסיה והאימפריה הביזנטית. כך למשל בורנה מאלניה, בתו של הצאר האלאני דורגולל הגדול, התחתנה עם מלך גאורגיה בגרט הרביעי (מלך 1027-1072). בתם שמכונה מריה מאלאניה (1050 לערך - לאחר 1103) התחתנה עם יורש העצר הביזנטי מיכאל השביעי דוקסוס, שהודח בהפיכת חצר, אחריה התחתנה עם הקיסר הביזנטי הנכנס, ניקפורוס השלישי בוטניאטסוס..
נסיכה אוסטית נוספת מריה מאוסטיה, מריה מאוסטיה (1158-1206) התחתנה עם הנסיך הרוסי וסוולוד השלישי מוולדימיר, נכדה היה גדול נסיכי רוסיה אלכסנדר נבסקי.
דוד סוסלאן היה נסיך אלאני שהתחתן בשנים 1187-9 עם תמר, גדולת מלכות גאורגיה, הוביל את גיאורגיה לשורה של הישגים קרביים ונהרג בקרב בשנת 1207.
בשנת 1239 נפלה הממלכה האלאנית בידי המונגולים. כיום צאצאי האלאנים חיים ברפובליקות של צפון ודרום אוסטיה שהן בהתאמה אוטונומיות של רוסיה וגיאורגיה.
תמונות:
1. פרש אלאני
2. בורנה מאלאניה
3. מריה מאלאניה ובעלה הקיסר ניקופורוס
4. מטבע משותף לתמר מלכת גיאורגיה ודוד סוסלאני




תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק