חרוטה פיר הגיבור הלאומי הפריזי

הפריזים הם קבוצה אתנית ממוצא גרמאני ששוכנת במחוזות פריזלנד שבהולנד, הולשטיין שבגרמניה ( בעבר דנמרק) ובמערב דנמרק. הם מדברים בשפה משלהם- פריזית, ונזכרים כבר בכתבי הרומאי טקיטוס. 
בימינו אין לפריזים שאיפות לאומיות, אך במאה ה16 הייתה להם תקופה קצרה של עצמאות.
רגימנט של חיילים שכונה "החבורה השחורה" נשכר לשרותו של גאורג דוכס סקסוניה. הרגימנט הוצב בפריזלנד במטרה לדכא מלחמת אזרחים מקומית. ב29 לינואר הם נכנסו לכפר הפריזי דוניה ובצעו בו פרעות. אחד מתושבי הכפר, פיר חרלופס שמו, שאשתו נאנסה ונרצחה בידי "החבורה השחורה", החליט לנקום בדוכס גאורג ובבית הבסבורג, והחל לנהל מלחמת גרילה, כשהוא בברית עם קרל מאגמונד דוכס חאולדרס.
פיר חרלופס, שכונה חרוטה פיר- פיר הגבוה, בשל גובהו העצום שמוערך ב2.15 מטר, הקים מיליציה פריזית, שכונתה "התקוה השחורה". בהתחלה עסקה התקווה השחורה בפירטיות בים הזוידרזי, מול חופי מערב פריזלנד. הם עסקו גם בהעברה ימית של כוחות של דוכס חאולדרס.
ב24 ליוני 1517 חרוטה פיר והתקווה השחורה נחתו מהים, וכבשו את ממברליק, עיר לה היתה לחרוטה איבה מיוחדת. הם הרגו ושבו רבים מתושביה. חלק מתושבי ממברליק ברחו לקסטל רדבאוד. התקווה השחורה לא הצליחה לכבוש אותה לכן העלו את הטירה באש. אחר כך הם פשטו על נאובורח ומידלברח שליד אלקמאר. העלו אותן באש והותירו עיי חורבות.
בשנת 1517 פשטו על העיירה אספרן, הרגו את תושביה, והפכו אותה לבסיסם. ביולי 1517 נשלח צי בפיקודו של אנטוניוס ון דן האוטה, אדמירל הזוידרזי, בידי הקיסר קרל החמישי, להלחם בפירטיות הפריזית. הוא רשם בצלחה מסוימת, אך חרוטה פיר הטביע 11 ספינות הולנדיות, בקרב מול חופי הורן ב1518.
מעט אחר כך הביס צבא של 300 הולנדים בהינדלופן. לפי האגדה כדי להבחין בין הולנדים לפריזים בקשו לומר את המשפט:
"Bûter, brea en griene tsiis: wa't dat net sizze kin, is gjin oprjochte Fries."
משפט שמרמז דרך אגב שפריזית היא השפה החיה הקרובה ביותר לאנגלית כפי שמראה תרגום המשפט לאנגלית:
"Butter, bread, and green cheese: if you can’t say that, you’re not a real Frisian"
" חמאה, לחם, וגבינה ירוקה: אם אינך יכול לומר זאת אינך פריזי אמתי"
פיר פרש מהנהגת הפריזים ב1519 ומת ב1520.

לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק