מרד המהדי בסודאן

בסוף המאה ה-19 היה במצרים מצב פוליטי מיוחד- לכאורה היא הייתה חלק מהאימפריה העוסמאנית. בפועל שלטה בה שושלת מלוכה שמוצאה מהפקידות העוסמאנית, ששלטה במדינה יחד עם פקידות בריטית. בסודאן התנהל שלטון אנגלו מצרי. בשנת 1877 מינה החדיו של מצרים אסמאעיל, את הבריטי צ'ארלס גורדון לשליט סודאן.
בשנת 1881 הכריז על עצמו מוחמד אחמד, איש דת סודאני כמהדי- משיח, והכריז מלחמת ג'יהאד נגד השלטון האנגלו מצרי. שליט מצרים, ראוף פאשה שלח שליח לאסור את המהדי, שסרב כמובן לצו המעצר, כשהוא מכריז על עצמו כשליט סודאן. וכך החלה מלחמת המהדי נגד השלטון האנגלו מצרי.
באוגוסט 1881 נשלחו שתי פלוגות לאסור את המהדי, אך הובסו בקלות בידי כוחותיו.
המהדי מינה ארבעה ח'ליפים, שירשו אותו בדומה לנביא מוחמד, והמדינה שלו הסתמנה כתאוקרטיה אסלאמית (קצת מזכירה את המדינה האסלאמית של היום).
והקרבות נמשכו, בתשעה בדצמבר 1881 הרגו כוחות המהדי 1400 חיילים של מושל פשודה, רשיד ביי. הם המשיכו במצור על העיר אוביד, בירת מחוז קורדופן, שנכנעה להם. המדינה האסלאמית השתלטה על מרבית חלקי סודן, רק מאחזים מצריים בודדים שרדו.
באותה תקופה השתלטו הבריטים על מצרים השתלטות מלאה.
ב9 בספטמבר 1883 יצא כוח אנגלו מצרי בפיקוד הגנרל ויליאם היקס לאום- דורמן שבסודן, כדי לסייע למושל דרפור האוסטרי, פון סלטין. רבים מהחיילים המצריים כה פחדו מהמהדי שהם העדיפו לערוק ולחבור לצבאו.
ב-3 בנובמבר 1883 הותקף הכוח של היקס והובס בידי צבא סודני של 40 אלף חיילים. מרבית הכוח הושמד וכל הקצינים הבריטים נהרגו.
בדצמבר 1883 החליטו הבריטים לסגת מסודאן.
צ'ארלס גורדון נשלח לחרטום כדי לפנות את הכוחות המצריים והאזרחים הבריטיים מסודאן. בפברואר 1884 הגיע לחרטום. ב18 למרץ 1884 הגיעו השבטים הצפוניים לחרטום והצטרפו לכוחות המהדי . הם נתקו את הטלגרף המקשר לקהיר, וחסמו את היציאה ממנה. כך נשארו הכוחות הבריטיים- מצריים נצורים בחרטום ללא אפשרות לסגת. כשחרטום מוקפת ונצורה על ידי 30 אלף חיילים סודנים.
ב-12 בנובמבר 1884 כוחות המהדי החלו להפגיז את חרטום בתותחים.
ב-26 בינואר 1885 הסתערו 50 אלף חיילים סודנים על חרטום, טובחים בצבא המצרי ובכוחות הבריטיים. גם צ'ארלס גורדון היה בין ההרוגים. וכך השתלטו כוחות המהדי על סודן באופן סופי.
התאוקרטיה האסלאמית בהנהגת המהדי הנהיגה משטר אסלאמי נוקשה בסודן. ספרים שנחשבו בעיניו כספרי כפירה נשרפו. מאידך הוא בצע כמה שינויים בחמשת העקרונות המרכזיים של דת האסלאם (שהאדה, צדקה, חאג', תפילה וצום) , כך למשל הוא הנהיג שינוי בשהאדה (ההכרזה "אין אלוהים מלבד אללה ומוחמד הוא שליחו") הוסף משפט נוסף- "מוחמד אחמד הוא המהדי של אלוהים, ומייצג את נביאו (מוחמד)". הוא החליף את מצוות החאג' למכה במצוות ג'יהאד. ואת מצוות הצדקה, במסים למדינתו. הוא טען שהשינויים נובעים מחזיונות שחזה.
אבל הוא לא הספיק להנות הרבה מפרות נצחונותיו ומת ב-22 ביוני 1885.
אחרי מותו היה מאבק ירושה בין הח'ליפים שמינה. בין לבין המשיכו במלחמותיהם. ב1887 פלש צבא סודאני של 60 אלף חיילים לאתיופיה. ב1889 ניסו לפלוש למצרים, אך הובסו בידי הצבא האנגלו-מצרי. ב1891 השתלט הח'ליף עבדאללהי אבן מוחמד על השלטון בסודן. בשנים 1898-9 הצבא האנגלו-מצרי פלש שוב לסודן והביס את הצבא הסודני בשני קרבות. כך הקיץ הקץ על המדינה הסודנית שהקים המהדי. והבריטים כבשו את סודן.
הסרט האמריקני "חרטום" על פרשיית המהדי: https://www.youtube.com/watch?v=DaDMvESg1MQ
תמונות:
1. המהדי
2. הסתערות הצבא של המהדי
3. הריגתו של צ'ארלס גורדון
4. קבר המהדי באום דורמן




תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק