המלחמות הקנטבריות


המלחמות הקנטבריות היו מלחמות בשנים 29-19 לפני הספירה בהן השלימה האימפריה הרומית תחת הקיסר אוגוסטוס את כיבושו של חצי האי האיברי. האזורים האחרונים שלא נכבשו היו ארצותיהם של העמיםהקלטיים הקנטברים והאסטוריאנים והם מקבילים פחות או ויותר למחוזות קנטבריה, אסטוריה ולאון בספרד של ימינו. הקנטברים לחמו בשיטות גרילה הם היו חמושים בכלי נשק אופייניים חרבות, פגיונות, מגנים אליפטיים או עגולים. גרזנים כפולי להב וחרב טיפוסית להם שכונתה פלקטה. הם גם היו פרשים מצוינים. הדיכוי שלהם היה כל כך קשה, שאוגוסטוס שלח 8 לגיונות שמנו 50 אלף חיילים כדי לדכא אותם. בנוסף על כך נשלח הצי הרומי לסייע. סך הכל היו 70-80 אלך רומאים.
ב26 לפהנה"ס גבר הצבא הרומי בפיקוד קריסיוס על האסטוריאנים והקנטברים בפיקוד (כנראה) גאוסון. האסטוריאנים נאלצו לברוח לעיר המבוצרת לנסיה, עליה הרומאים צרו. משם ברח הצבא האסטוריאני להר מונס מדליוס. הרומאים צרו עליו. במהלך המצור בנו הרומאים תעלה של 15 ק"מ. בסופו של דבר התאבדו האסטוריאנים כדי לא ליפול בשבי הרומאים.
אחת מהסיבות להצלחת הרומאים היתה הסיוע המודיעיני של עם קלטי אחר הבנוונטים. בהמשך דיכאו הרומאים מרידות קטנות יותר, כאשר הם מנהלים מדיניות של "לא לקחת שבויים" מאחר שהקנטברים והאסטוריאנים העדיפו להתאבד ולא ליפול בשבי. בסופו של דב דוכא המרד בשנת 19 לפנה"ס. כל חצי האיברי היה לפרובינציה רומית.
ב1980 הופק בספרד סרט בשם "הקנטברים" על המלחמות הקנטבריות:
https://www.youtube.com/watch?v=1kfVvae2vSY
תמונות:
1. חייל קנטברי וכפר קנטברי טיפוסי
2. מטבע רומי עם דוגמאות לנשק שלל אסטוריאני
3. חרבות "פלקטה"
3. הקיסר אוגוסטוס (מתוך תרבות)




תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק