יאן ז'יז'קה המצביא הצ'כי העוור


ההוסיטים היו מהזרמים הראשונים בנצרות הפרוטסטנטית. מייסד התנועה היה הצ'כי יאן הוס, כומר שקרא לשינויים בדת הנוצרית חזרה לתנ"ך ולניקוי השחיתות בכנסייה. יאן הוס הצליח לסחוף אחריו את מרבית העם הצ'כי, והועלה על המוקד במרמה בקונסטנץ בעצת האפיפיור יוחנן ה23 (שאפיפיורותו נשללה ממנו ולכן יש עוד אפיפיור עם אותו כינוי) וזיגמונד, קיסר האימפריה הרומית הקדושה, שהיה גם מלך בוהמיה (צ'כיה), ממנה גורש בידי ההוסיטים. אבל מותו של הוס רק עורר את המרד בקרב הצ'כים, וקם להם באותה תקופה מצביא גדול- יאן ז'יז'קה.
ז'יז'קה, אבד בנעוריו את אחת מעיניו, והיה בעל ניסיון צבאי בין השאר נלחם לצד הפולנים בקרב גרונוולד (https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=529193673901840&id=477237389097469).
ב1414 שב לפראג ושם הפך להוסיטי נלהב. הוא הצטרף לזרם הוסיטי שנקרא תבוריטים (על שם הר תבור- חזרה לתנ"ך). גאונותו הצבאית כמפקד הצבא ההוסיטי נתגלתה לראשונה כשהדף עם 300 חייליו 2000 חיילים של האציל בוהוסלאב משוואמברק, על ידי שמוש בתותחים קלים שהוקפו במרכבות. בינתיים כוחותיו של ז'יז'קה הדפו פעם אחר פעם כוחות של המלך זיגמונד.
האפיפיור מרטינוס החמישי הכריז על מסע צלב נגד הכופרים ההוסיטים בשנת 1420. גאונותו הצבאית של ז'יז'קה הביאה לניצחון ברור של ההוסיטים על הקתולים למרות עליונותם המספרית.
ז'יז'קה החל במסע כיבושים של ערים ברחבי צ'כיה, כשהוא מגרש קתולים והורס את מוסדותיהם הדתיים. ונלחם גם בכתות הוסטיות סוטות לדעתו. ב1421 במהלך מצור על טירת רבי פגע בו חץ ואבד את הראיה בעינו השנייה. הוא המשיך להנהיג את הצבא כשהוא עוור לחלוטין.
ב-23 באוגוסט 1421 הכריז האפיפיור על מסע צלב בוהמי שני. שוב פעם הצליח ז'יז'קה בזכות טקטיקת התותחים הניידים שלו להביס צבא קתולי גדול פי 2.5 מצבאו. לאחר מכן היה ז'יז'קה בין מנהיגי ההוסיטים שתמכו בהכתרתו של הנסיך הליטאי זיגימנטס קוריבוט למלך בוהמיה כבמקום הקתולי השנוא זיגמונד.
ב1423 עזב ז'יז'קה את התבוריטם, בעקבות מחלוקת תאולוגית עם הבישוף שלהם מיקולאש, הוא הצטרף לזרם הוסיטי אחר האורביטים (על שם הר חורב), רבים מחייליו הלכו בעקבותיו. ז'יז'קה המשיך בחיסול כיסים קתוליים ברחבי צ'כיה. ב-4 באוגוסט, 1423 הייתה התנגשות פנים הוסיטית ראשונה בין כוחותיו של ז'יז'קה לאוטרקויסטים ששלטו בפראג. ז'יז'קה נצח. בתגובה הם כרתו ברית עם הקאתולים, אך שוב הובסו.
ב7 ביוני 1424 עמד לעלות על פראג אך השתכנע שצריך ראשית כל להלחם בקתולים. הכוחות ההוסיטיים התאחדו. בעת מצור על העיר פרז'יבסלב מת יאן ז'יז'קה ממחלת הדבר בתאריך 11 באוקטובר 1424. מקום מותו כונה שדה ז'יז'קה לפי האגדה ציווה שאחרי מותו יעשו מעורו תופי מלחמה. ז'יז'קה נחשב כגדול מצביאי צ'כיה בכל הזמנים.
תמונות:
1. יאן ז'יז'קה ( אנציקלופדיה תרבות)
2. צבאו מבצע את טקטיקת המרכבות
3. מוביל את הצבא עוור לחלוטין
4. שלט האצולה של משפחת ז'יז'קה
5. טקטיקת הלוחמה מעגלות ניידות שהומצאה בידי ז'יז'קה

לפוסט בפייסבוק





תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק