הורדוס נגד הנבטים

אחרי רצח יוליוס קיסר מלחמת אזרחים קרעה את רומא בשלב האחרון של מלחמת האזרחים הצדדים היו אחיינו של יוליוס קיסר, שאומץ כבנו אוקטוביאנוס (לימים הקיסר אוגוסטוס) מצד אחד, ומן הצד השני נלחם מרקוס אנטוניוס, ידידו הטוב של קיסר שהפך גם למאהב של אהובת קיסר קליאופטרה השביעית מלכת מצרים.
בשנת 37 לפני הספירה עלה לשלטון ביהודה, מלך משושלת חדשה, הכוונה היא להורדוס הראשון, מי שהיה צאצא לאדומים שהתייהדו, לכן חל פקפוק ביהדותו. הורדוס, רצה מאוד למצוא חן בעיני הרומאים, לכן שתף פעולה אתם כבר מתחילת שלטונו. אבל בתקופה כזו בה הרומאים מפולגים בינם לבין עצמם צריך לקחת הימור לצד מי ללכת. הורדוס לקח הימור ובחר במרקוס אנטוניוס.
בשנת-32 לפני הספירה קליאופטרה הסתכסכה עם הנבטים  בגלל שלא העלו לה מס על מסחרם בנתיב שנודע בשם "דרך התבלינים". הורדוס שרצה לחזק את קשריו עם מרקוס אנטוניוס, וגם קיווה לרווח כלכלי מדרך התבלינים, החליט להלחם בנבטים. הורדוס כינס צבא גדול, שצעד לעבר אזור העיר לוד (בכתבי יוספוס מכונה בשמה היווני דיוספוליס). צבאו נלחם נגד הנבטים בשדה פתוח והביס אותם. הנבטים התארגנו מחדש, וכוחות הורדוס שוב נלחמו  בקנתא שבסוריה, והביסו אותם שוב. אלא שהניצחון הזה הקים להורדוס אויב חדש. המלכה קליאופטרה התקנאה בהורדוס, על כן החליטה להלחם נגדו היא הורתה למצביא היווני- מצרי אתניון, שעמד בראש צבא גדול ומאורגן מצבא הורדוס, לחבור לנבטים ולהלחם נגד הורדוס. צבאו של הורדוס הובס אך לא נסוג מארץ הנבטים. אלא שהתבוסה של מרקוס אנטוניוס בקרב אקטיום בספטמבר 31 לפני הספירה, גרמה לקליאופטרה לשנות את תוכניותיה, ואתניון קבל הוראה לחזור למצרים.
בשנת 31 לפני הספירה זעזעה רעידת אדמה קשה את יהודה. הורדוס רצה לסיים את העניין עם הנבטים ושלח אליהם שליחים כדי לחתום על הפסקת אש. אך הנבטים סרבו והרגו את השליחים.
הורדוס החליט ראה זאת כהכרזת מלחמה חצה עם צבאו שאורגן מחדש את הירדן והביס את הצבא הנבטי לייד פילדלפיה, היא עמאן בירת ירדן של ימינו.
בעקבות כך הצליח להשתלט על חלק ניכר מממלכת הנבטים, כולל חלק מדרך התבלינים ואף זכה בחלק מההכנסות של דרך התבלינים שהמלכה קליאופטרה תכננה לזכות בהן. יש לציין שלמרות שידו של מרכוס אנטוניוס הייתה על התחתונה, הורדוס לא נפגע מכך כלל, והפך להיות בן ברית של הקיסר אוגוסטוס.
תמונות:
1-3 חיילים בצבא יהודה בתקופת הורדוס ציירה כריסטה הוק
4. ראשי פסלים של אנטוניוס ואוקטוביאנוס, מתוך אנציקלופדיה תרבות צייר ג'וזפה ברטולי
5. פסל בזלת של קליאופטרה מוזיאון הרמיטאז' סנט פטרסבורג
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק