המתקפה על שיירת החאג'

ביולי 1757 הגיעה שיירת חאג' לעיר מכה. בראש השיירה עמד אמיר אל חאג' (מפקד החאג') בשם חוסין פאשה איבן מאקי, מושל דמשק (ויליד עזה).כמה שבועות אחר מכן יצא חיל החלוץ של השיירה פיקוד מוסא פאשה. בדרכו חזרה ממכה. בדרכה הגיע השיירה למקום בשם אל קטרנה (כיום במרכז ירדן), שם היא הותקפה בידי בדואים משבט בני סאקר, בראשם עמד קעדן אל פאיז. חיילי המשמר שאבטח את השיירה  ברחו לחוראן, למעאן, לירושלים ולעזה. מוסא פאשה ברח פצוע עירום ויחף לדרעה בה מת מפצעיו.
חלק מחיילי המשמר ששרדו הצליחו להגיע לדמשק, שם דווחו על המתקפה לשלטונות, והזעיקו חיל תגבורת לאבטח את יתר השיירה שהמתין בספטמבר 1757 בטאבוק שבחגאז (כיום ערב הסעודית) לתנאים בטוחים ליציאה לדרך. אבל גם חיל המשמר הותקף בידי שבטי בדואים בין אל קטרנה למעאן, ולא הצליח להתקדם הרבה. חוסין פאשה אבן מאקי, הציע לשיח' קעדאן, שוחד כדי שיתן לשיירה להגיע לדמשק בבטחה, אבל קעדאן סרב כי הסכום שהוצע לא היה גבוה מספיק לטעמו, והשיירה נותרה בטבוק.
בסופו של דבר החליט חוסיין פאשה לצאת לדרך עם השיירה בסוף אוקטובר 1757 למרות הסכנה, שהשיירה תותקף שוב בידי בדואים. ביום השלישי למסעה הותקפה השיירה במקום בשם חלת עמאר, בגבול שבין ערב הסעודית לירדן של ימינו. הבדואים בזזו את אוצרות השיירה כולל המחמל- כיסוי הגמל היקר שנתרם בידי הסולטן העוסמאני. הם טבחו באנשי השיירה. כעשרים אלף עולי רגל מצאו את מותם חלקם נטבחו בידי הבדואים אחרים מתו מרעב וצמא במדבר, גם אחותו של הסולטן עוסמאן השלישי מצאה את מותה. לפי מקורות מהתקופה הצליינים הופשטו מבגדיהם בידי הבדואים ונותרו עירומים. חוסין פאשה שרד אך לא חזר לדמשק מחשש לבטחונו.
הטבח הנורא,עורר סערה באימפריה, שהבינה כמה ירד כוחה של המדינה העוסמאנית, שאיננה יכולה להגן על נתיניה ועל נתינים מוסלמים מארצות אחרות בשטח, שנתון לכאורה למרותה, ואיננה יכולה לרסן את שבטי הבדואים.
ב30 באוקטובר מת הסולטן עוסמאן השלישי ויורשו מוסטפה השלישי הורה על פיטוריו של חוסיין פאשה מתפקיד אמיר אל חאג' והורדתו בדרגה מתפקיד ואלי דמשק לתפקיד סנג'ק ביי של עזה. להגנתו טען חוסין פאשה, שמי שאשם במצב הוא מושל הגליל  הבדואי במוצאו, דאהר אל עומר, שהכחיש מצידו את מעורבותו בתקיפה, וועדת חקירה קבעה שאין לו יד בעניין. יחד עם זאת דאהר התוודה שקנה מבני סאקר סחורות שבזזו והחזיר אותן  כולל את המחמל הסולטני לשלטונות איסטנבול. הקיזלאר אע'א אבוקוף מי שהיה אחראי למינויו של חוסין פאשה אל מאקי, הוגלה לרודוס שם ראשו נכרת, ואחר כך הוצג לראווה באיסטנבול. בגלל שפטר את מושל דמשק ואמיר אל חאג' הקודם אסעד פאשה אל עאזם. מצד שני אסעד פאשה אל עאזם נעצר בטענה שקשר קשר עם הבדואים מטרה לחזור לתפקיד. הוא הוגלה לכרתים במרס 1758, אך הוצא להורג בדרכו לשם, וראשו הוצג לראווה באיסטנבול.
תמונות:
1. ציור משנת של ריצ'רד דלטון 1791 של שיירה למכה עם גמל נושא מחמל
2. שיירת החאג' הסולטנית מתכוננת ליציאה ברובע אושקודר שבאיסטנבול מתוך הגרסה הטורקית של אנציקלופדיה תרבות
3. שיירת גמלים מתוך העולם מראשיתו ועד ימינו
4. הסולטן עוסמאן השלישי
5. הסולטן מוסטפה השלישי
6. ארמונו של אסעד פאשה אל עאזם בדמשק
לפוסט בפייסבוק







תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק