פילנאי- מצדה הליטאית



ב-25 לפברואר 1336 החל מצור של מסדר האבירים הטווטוני, על המצודה הליטאית פילנאי שבליטא. היה זה חלק ממה שכונה מסעי הצלב הצפוניים, או מסעי הצלב הבלטיים, שמטרתם הייתה הכנסת עמים פגאניים מאירופה הצפון מזרחית תחת כנפי הנצרות. אחד מהעמים הללו היה הליטאים, שהיו למעשה הכוח שמשמעותי ביותר באירופה, שנותר עדיין באמונתו הפגאנית הישנה. למעשה בניגוד לשאר העמים הפגאניים שנותרו באזור, שהיו חברות שבטיות, ליטא הייתה דוכסות גדולה, בעלת מוסדות מדיניים מסודרים.
מפקד המבצר בפילנאי היה מרגיריס רוזן סמוגיטיה. במצודה עצמה היו לפי המקורות כ-4000 נשים גברים וילדים. כאשר הבין שהמצב נואש ואין סיכוי מול האבירים הטווטונים, הורה מרגירים להעלות את המצודה באש. בנוסף הורה על התאבדות המונית של כל אלפי יושבי המצודה, במה שנודע כמצדה הליטאית.
בסופו של דבר מה שהביא להתנצרותה של המדינה הליטאית לא היה מסעי הצלב הצפוניים אלא דווקא נישואין פוליטיים בשנת 1387 בין ולדיסלב השני יגילו הדוכס הגדול של ליטא לבין ידוויגה מלכת פולין,
שהביאו לאיחוד בין שתי המדינות.
ישנה טענה בליטא לפיה אחת הסיבות לכך שהיא מובילת ההתאבדויות בעולם נובעת מכך שמספרים לילדים את סיפור פילינאי כסיפור גבורה.
תמונות:
1. ההתאבדות ההמונית בפילנאי
2. ציור דמיוני של מרגיריס דוכס סמוגיטיה
3. שער של ספר ילדים על פילנאי
4. לוחמים ליטאים נלחמים בטווטונים במאה ה-14

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק