פאטמה השחורה

שמה היה פטמה סהר ארדן, אבל היא מוכרת בהיסטוריה בשם קרה פטמה  (1888-1955), בטורקית פטמה השחורה.
קרה פטמה נולדה בארזורום שבאימפריה העוסמאנית (כיום במזרח טורקיה), בעלה אהמט ביי, שהיה חייל בצבא העוסמאני, השתתף במלחמות הבלקן ונהרג במלחמת העולם הראשונה בחזית הקווקז.
בשנת 1919, אחרי התבוסה במלחמת העולם הראשונה, כאשר צבא יוון וצבאות המעצמות האירופיות המנצחות החלו לנגוס בשטחי מה שנשאר מהאימפריה המנוחה, כנס הגנרל מוסטפה כמאל, מי שנודע אחר כך כמייסד הרפובליקה הטורקית אטטורק, ועידה בעיר סיווואס, שבמרכז טורקיה, בה החל לארגן את ההתנגדות לפולשים.
קרה פטמה נפגשה עם כמאל והתחייבה להקים מיליציה של גברים ונשים, בפיקודה שתילחם בפולשים, כמאל אשר לה באופן חריג להיות מוכרת כחיילת על אף שהחוק אסר זאת על נשים, והיא הייתה בין הנשים הבודדות שזכו לכך. היחידה בפיקודה נלחמה בחזית המערבית, באזור העיר איזמיר נגד הפולשים היוונים. אחרי שחרור איזמיר נלחמה בקרבות אינונו, דומלופינר וסקריה. בקרבות אלה עמדה בראש יחיד של 300 חיילים וחיילות,
בשלב מסוים נפלה בשבה יחידה יוונית בפיקוד גנרל ניקולאוס טריקופיס, אבל הצליחה לברוח משביה, וחזרה לפקד על יחידה, ואף להיות שותפה לשחרורה של העיר בורסה מהכובש היווני. קרה פטמה שהחלה את המלחמה בדרגת ר"בט וסיימה אותה כסגן, הייתה האישה היחידה שזכתה בעיטור של מלחמת העצמאות הטורקית. אחרי המלחמה התנדבה בסהר האדום. היא מתה בעוני רב בשנת 1955 במנזר נטוש באיסטנבול שם חיה יחד עם נכדה. בשנותיה האחרונות כתבה את זכרונותיה. אחרי מות נקברה בלוויה צבאית.
תמונות:
1. קרה פטמה במרכז
2. קרה פטמה במדי קצינה
3. קרה פטמה במרכז
4. חיילים טורקים נלחמים נגד יוון, מתוך העולם מראשיתו ועד ימינו
5. מוסטפה כמאל בשנת 1919 מתוך הגירסה הטורקית של אנציקלופדיה תרבות
לפוסט בפייסבוק




תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק