ההתקוממות הגדולה על נהר אוגרה


ב-8 לאוקטובר 1480 עמדו שני צבאות גדולים בשתי גדותיו של נהר אוגרה (כיום בקלוגה אובלסט שברוסיה). מצד אחד עמד צבאה של הורדת הזהב הטטרית, בפיקודו של אהמט ח'אן. צבא שהורכב מעשרות אלפי פרשים לפי מסורת הלחימה הטורקו מונגולית. מן הצד השני עמד צבאה של נסיכות מוסקווה, בפיקודו של הנסיך הגדול ממוסקווה, איוון השלישי "הגדול" ושל בנו איוון איוונוביץ. זה לא היה ממש קרב, אלא מפגש בין שני צבאות, שנודע בשם "ההתקוממות הגדולה על נהר אוגרה", שהביא לסופה של ההגמוניה הטטארית ברוסיה, ובדיעבד גם לפרוקה של הורדת הזהב.
איוון השלישי, סרב לשלם את מס הווסאל שלו לח'אן של הורדת הזהב, וקרע את מכתב האמנה שקבל, מהח'אן. הטטארים החליטו ללמד אותו לקח, מתוך מחשבה שמצבו לא יאפשר לו להתנגד, בגלל שהיה עליו איום מצד שכניה של רוסיה, ממלכת פולין-ליטא ומסדר האבירים הטווטוני. בנוסף על כך שנים מאחיו של איוון השלישי פתחו במרד נגדו ופנו לעזרתו של מלך פולין ודוכס ליטא קז'ימיז' הרביעי, שכרת ברית עם הורדת הזהב. גם הפולנים- ליטאים, וגם המסדר הטווטוני, פלשו לשטחה של נסיכות מוסקווה.
מצד שני הטטארים פלשו ממערב, איוון השלישי הורה אחרי התייעצות עם הבויארים, להורות לבנו לסגת משדה הקרב, אבל איוון איוונוביץ סרב, והחליט להשאר עם צבאו על גדתו של נהר אוגרה. בעקבות כך הצטרף אליו אביו, בעידודו של הארכיבישוף וסיאן. במשך ארבעה ימים ניסו הפרשים הטטאריים לחצות את הנהר, ללא הצלחה, בגלל הנשק החם הרוסי, שבטל את יתרונם כחיל פרשים. אהמט ח'אן, הורה לפרשיו שוב ושוב להסתער על הרוסים, אך הם נהדפו פעם אחרי פעם. בנוסף על כך הסיוע שציפו לו ממלך פולין לא הגיע. בסופו של דבר הגיע החורף מוקדם מהצפוי והנהר קפא. הרוסים נסוגו לעיר הסמוכה. הטטארים, שראו שהחורף מגיע, ומאגרי המזון שלהם מתרוקנים נסוגו גם הם. כך למעשה מהלך צבאי, שהסתיים ללא הרבה נפגעים, גרם לכך שהעול הטטארי ירד מעל רוסיה. בדיעבד זה גרם לרצח אהמט ח'אן בידי שליט סיביר איבקה ח'אן להתפרקותה של הורדת הזהב למספר מדינות טטאריות. 
תמונות:
1. ההתקוממות הגדולה על נהר אוגרה
2. ההתקוממות במיניאטורה מכרוניקת איוון האיום (https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=503061706515037&id=477237389097469)
3. איוון השלישי קורע את כתב האמנה של אהמט ח'אן לעיני שגריריו, צייר אלכסיי קיוושנקו 1879 מוצג באוניברסיטת סרטוב
לפוסט בפייסבוק


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק