מלחמת הבורים

בורים הוא כינוים של מתיישבים אירופים וצאצאיהם בדרום אפריקה רובם ממוצא הולנדי ואחרים צאצאי הוגנוטים (פרוטסטנטים צרפתיים) גרמנים ועוד. השפה השגורה בפיהם היא אפריקנס, שפה שמקורה בשפה ההולנדית אבל המרחק והניתוק מארץ המקור הפכו אותה לשפה נפרדת.בשנות החמישים של המאה ה-19 הקימו הבורים בשטח דרום אפריקה של היום שתי מדינות רפובליקת אורנג' החופשית וטרנסוול. במקביל החלו הבריטים להתיישב באזור דרום אפריקה והמתחים בין הבורים לבריטים הלכו וגדלו. בשנת 1877 ספחו הבריטים את טרנסוול, מה שעורר התנגדות רבה בקרב הבורים. בשנת 1881 הייתה התנגשות צבאית ראשונה בין שני הכוחות בקרב מג'ובה היל הביסו הבורים את הבריטים.
אותה שנה הוחלט שטרנסוול תהיה רפובליקה תחת חסות הכתר הבריטי. במקביל התגלו בחבל הראנד שברפובליקה מכרות זהב, ובריטים רבים החלו לזרום לאזור טרנסוול כדי להתעשר. הבורים שפחדו מהשתלטות בריטית, לא אפשרו להם את זכות הבחירה וזכויות נוספות. הבריטים ראו זאת כהכרזת מלחמה. כוח בריטי בפיקודו של דוקטור לינדר סטר ג'ימיסון נשלח בידי החברה הבריטית לדרום אפריקה להראות לבורים מי בעל הבית. הכוח של ג'ימיסון הובס לייד יוהנסבורג בידי כוח בורי בפיקוד נשיא טרנסוול פאול קרוגר. נסיונות ליישב את הסכסוך במשא ומתן לא צלחו, והקנצלר הגרמני ביסמרק שלח הודעה לקרוגר, בו הודיע לו שיתמוך בו צבאית מול בריטניה.
קרוגר מצידו הגיש באוקטובר 1899 אולטימטום לבריטניה, שתיתן עצמאות מלאה לרפובליקות הבוריות, בתמורה לכך שאזרחיה יקבלו בהן זכויות אזרח מלאות. הבריטים סרבו לאולטימטום. בעקבות כך הכריז קרוגר מלחמה על הבריטים והחלה מלחמת הבורים.  הבורים פלשו לשתי המושבות הבריטיות בדרום אפריקה, מושבת הכף ונטאל. הם הטילו מצור על הערים הבריטיות קימברלי , לידיסמית ומפקינג.
הצבא הבורי, שנראה היה לבריטים כצבא לא ממושמע של איכרים, הביס צבא בריטי של 20 אלף חיילים בפיקוד גנרל סר רדוורס בולר הובס בשלושה קרבות ב-10 עד 15 לדצמבר 1899, מה שנודע בהיסטוריה של בריטניה כשבוע השחור. כוחות הבורים היו תחת פיקודו של לואי בותה
הבריטים הבינו שהם חייבים שינוי, ומינו למפקד הכוחות בדרום אפריקה את פילד מרשל לורד פרדריק רוברטס. כאן החל מפנה במלחמה
בפברואר 1900 כבש רוברטס את קימברלי הנצורה.  המצביא הבורי פיט קרוניה הובס לייד מגרספונטיין. בולר הצליח סוף סוך לנצח את הבורים.
במרץ 1899 רוברטס כבש את בלומפונטיין, בירת מדינת אורנג' החופשית. מפקינג שוחררה בידי כוח בריטי בפיקוד קולונל מהון, אחרי 215 ימי מצור בהן עמדה בגבורה תחת פיקודו של קולונל בדן פאואל.
ביוני 1900 כבש רוברטס את פרטוריה, ונראה היה שהסיפור הבורי גמור. אלא שהבורים המשיכו במלחמת שכללה פשיטות בכוחות קטנים על מקומות אסטרטגיים לבריטים בשיטת לוחמה ששמה באפריקנס קומנדו.
בתקופה זו מונה למפקד הצבא הבריטי בדרום אפריקה הגנרל (לימים פילד מרשל ורוזן) הוריישו קיצ'נר, מי שהיה קודם ראש המטה של קיצ'נר ודכא את מרד המהדי בסודן (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/576660179155189). לרשותו עמדו 200 אלף חיילים לעומת 25 אלף לבורים בלבד. קרוגר נסע לאירופה כדי לגייס תמיכה בצבאו. קיצ'נר דכא באכזריות את הבורים, כלא בורים בהם נשים וילדים במחנות ריכוז. כמו כן הבריטים נקטו בטקטיקת אדמה חרוכה, בה שרפו בתים וחוות של איכרים בוריים. כיוון שאחת הטקטיקות של הבורים הייתה התחזות לחיילים בריטיים הורה להרוג כל בורי שיתפס עם מדים בריטיים, מה שהוביל לסדרה של מעשי אכזריות.
הבורים עוד רשמו מספר נצחונות בפיקודם של גנרלים כמו לואיס בותה שנצח צבא בריטי בקלנטה ב-1901. אותו בותה, יהפוך בעתיד לראש ממשלתה הראשון של דרום אפריקה. בותה גם לקח בשבי עיתונאי בריטי בשם וינסטון צ'רצי'ל, שהצליח לברוח מהשבי הבורי מרחק מאות קילומטרים למושבה הפורטוגזית מוזמביק (https://www.facebook.com/historiaolamit/photos/a.477656592388882.1073741827.477237389097469/546713932149814/?type=3&theater), והפך בהמשך למי שכולנו מכירים.
בשנים 1901-2 מצביאים בוריים נוספים, כמו דה לה ריי ודה וט, רשמו גם הם מספר ניצחונות על הבריטים. הגנרל הבורי פיטר סמטס, גם הוא ראש ממשלת דרום אפריקה לעתיד (ופרו בריטי מובהק) הגיע מרחק קצר מאוד מיוהנסבורג. אבל בשורה התחתונה גורלם של הבורים נחרץ. הצבא הבורי התמוטט. במאי 1902 נחתם חוזה שלום. אורנג' וטרנסוול סופחו לאימפריה הבריטית. הסכם השלום היה נדיב מאוד מצד הבריטים הם הבטיחו לבורים מידה רבה של ממשל עצמי ובסופו של דבר הוקמה מדינת דרום אפריקה בשנת 1910.  מלחמה זו תרמה לעולם שני מושגים צבאיים חשובים בלוחמה המודרנית, הקומנדו, שיטת המלחמה אותה למדו צבאות רבים מהבורים. ומדי ההסוואה, אותם אמצו שני הצדדים במקום המדים הצבעוניים הבולטים בשטח שאפיינו את הצבאות עד אז.
תמונות:
1. גנרל קרוניה הבורי נכנע לגנרל רוברטס הבריטי מתוך אנציקלופדיה תרבות
2. חייל בורי מתוך העולם מראשיתו ועד ימינו
3. תותחנים בריטיים בקרב מגרספונטיין מתוך אנציקלופדיה תרבות
4. חיילים בריטיים חוצים נהר מתוך אנציקלופדיה תרבות
5. שחרורה של ליידיסמית צייר הנרי פרדריק בייקון המוזיאון הצבאי הלאומי בלונדון
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק