קרב קו צ'אנג


כניעתה של צרפת לגרמניה ביוני 1940 גרמה ליפנים לקוות להשתלט בקלות על הודו סין הצרפתית (כיום ויאטנם, קמבודיה ולאוס) עד אוגוסט אותה שנה. היפנים הציבו לצרפתים אולטימטום להעביר להם 5 שדות תעופה במחוז טונקין, ולאפשר להם להציב 30 אלף חיילים באזור. מושל הודו סין אדמירל דקו היה נאמן למשטר וישי הפרו נאצי ולא קבל תכתיבים משארל דה גול, לכן הסכים לדרישה היפנית. בעקבות כך היפנים נכנסו לצפון הודו-סין הצרפתית, והתקבלו בחלק מהמקרים בזיקוקים בידי הצרפתים, שהפכו להיות עושי דברם של היפנים באזור.
בסתיו 1940   תאילנד, בת בריתם של היפנים, החליטה לנצל את ההזדמנות, כדי לדרוש להעביר לה שטחים של קמבודיה שגבלו בה. החל מדצמבר 1940, על אף שבאופן פורמלי לא היה מצב מלחמה בין ממשלת וישי לתאילנד , תקריות הגבול בין שתי המדינות התרבו. בתקריות היה יתרון ברור לצבא התאילנדי שמנה למעלה מ-200 אלף חיילים וכ-300 מטוסים פי 3 מהצבא הצרפתי באזור. לתאילנדים היו שתי ספינות משמר חופים משוריינות עם תותחי 203 מ"מ. 2 ספינות תותחים עם תותחי 152 מ"מ, 12 ספינות טורפדו, ועוד כלי שיט קטנים יותר נוספים. מול כל אלה צרפת יכלה להעזר ב-5 כלי שיט בלבד- הסיירת הקלה Lamotte Picquet עם תותח 155 מ"מ, 2 ספינות תותחים עם תותחי 138 מ"מ (Dumont-D'Urville, Amiral Charner) ו-2 ספינות תותחים ישנות עם תותחי 100 מ"מ  (Marne, Tahure).
באמצע ינואר 1941 כל הצי הצרפתי בא לסייע לצבא הצרפתי בתקרית גבול  על החוף סמוך לגבול התאילנדי, במה שהתפתח לקרב קו צ'אנג. מפקד הכוח היה קפיטן ברנז'ה על הספינה למוט פיקה. לפני עלות השחר של 17 לינואר, מטוס סיור צרפתי אתר באזור קו צ'נג ריכוז כלי שיט של הצי התאילנדי, שהחשובים בהם היו  הספינות המשורינות דומבורי ואיותיה. ספינות סיור סיאמיות התקרבו בחסות הערפל לספינות הצרפתיות והחלו בירי תותחים בלתי מדויק שחשף את מיקומן. הצרפתים שהיו תותחנים טובים בהרבה רשמו פגיעות בספינות הסיאמיות. ספינות הטורפדו הצרפתיות הצליחו לטרפד שלוש ספינות סיאמיות (סונגקלה, צ'ונבורי וטראד).
הקרב המרכזי היה בין הספינה הקלה למוט פיקה לבין הספינה המשורינת דומבורי כאשר לדומבורי עם תותחי 203 מ"מ היה יתרון ברור על הספינה הצרפתית עם תותחי 155 בלבד. הקרב נערך באזור קשה מרובה איים ושרטונות, בו היה קל להסתתר. בסופו של דבר דומבורי הוטבעה מירי תותחים. איותיה נפגעה מטורפדו צרפתי, וטבעה בשפך נהר צ'נטבורי לים. הספינות הצרפתיות יצאו ללא פגע לא בקרב ולא מהפצצות חיל האויר הסיאמי בדרכן חזרה לנמלן.  התאילנדים מאידך אבדו 36 מלחים, בהם הקצין הבכיר, קומנדר לואנג פרום וירפאן. אולם היפנים לא הסכימו לפגיעה בבת בריתם והכריחו את משטר וישי לסגת מהשטחים שתאילנד דרשה.
הספינה למוט פיקה הוטבעה ירי מטוס אמריקאי בנמל סייגון בינואר 1945, הספינה אמירל שרנה הוטבעה בפשיטה יפנית במרץ 1945 בווה תו, מרן הוטבעה בידי צוותה במרס 1945 כדי לא להיכנע ותאור הוטבעה באפריל 1944 בידי צוללת אמריקאית.
תמונות:
1. ירי תותח של הספינה תונבורי (צולם מהספינה צ'נג
2. איור של הספינות בקרב
3. קומנדר לואנג פרום
4. ניצולי הספינה תונבורי, אחד מהם אבד את ידו בקרב
5. אדמירל  ג'יט סונגקדול (1916-1995) מניצולי הקרב.
6. הספינה למוט פיקה
7. הספינה אמירל שרנה
לפוסט בפייסבוק





תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק