המלחמה הסיסאלפינית

בשנת 1816 ניצלה פורטוגל, ששלטה בברזיל את מלחמת העצמאות שניהלו המושבות הספרדיות בדרום אמריקה וכבשה את השטח שמכונה כיום אורוגואי, אזור שהיה קודם לכן תחת שלטון ספרדי והיה אותו זמן תחת שלטון הליגה הפדרלית של חסה חרויסיו ארטיגס, אחת המדינות שמרדו מול הכתר הספרדי (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/724649501022922). השלטון הפורטוגזי לא היה לרוחם של תושבי האזור דוברי הספרדית. ב-22 בינואר 1820 נחת כוח של 2,000 פטריוטים אורוגואים בפיקוד גנרל אנדרס לאטורה על גדות נהר טקוארמבו, במטרה להנהגי מרד מול הפורטוגזים, אולם הוא השמד בידי כוח פורטוגזי של 3,000 חיילים.
ב-18 ביולי 1821 האזור סופח לאימפריה הפורטוגזית וכונה פרובינסיה סיספלטינה, כלומר האזור שמעבר לנהר פלטה. בשנת 1822 ברזיל הכריזה על עצמאותה מפורטוגל, והאזור הפך לאזור ברזילאי. תמורות אלה גרמו לתסיסה בקרב התושבים דוברי הספרדית. בשנת 1825 פרץ מרד באזור נגד ברזיל, אליו הצטרפה המדינה המתגבשת ארגנטינה, המרד כונה המלחמה הסיפלטינית או פשוט מלחמת ארגנטינה ברזיל. בראש המרד עמד גולה אורוגוואי בשם חואן לווז'חה, שנחת ב-19 לאפריל 1825 עם אנשיו שהגיעו מארגנטינה ב-2 סירות לגדתו המזרחית של נהר אורוגואי והתחילו במרד. הצטרף אליו למרד מנהיג הגאוצ'וס המקומי פרוטוקטוסו ריוורה המכונה דון פרוטו. המדינה הארגנטינאית תמכה במורדים והמרד הפך למלחמה ארגנטינאית ברזילאית אורוגוואית כוללת ביבשה ובים.
מרבית הקרבות במלחמה היו קרבות קטנים. אולם היו מספר קרבות גדולים יותר ביבשה ובים. בראש הצבא של רפובליקת הפלטה, עמדו מלבד פרוטקטוסו ולווז'חה האורוגוואים פקדים ארגנטינאים כמו ברנרדינו ריוולדוויה, וקרלוס דה אלוואר. על הצי הארגנטינאי פקד בגבורה האדמירל הבריטי ויליאם בראון . על הצבא הברזילאי פקדו הברון מריו דה פרטה, המרקיז מברבסנה והויקאונט מלגונה. כאשר על הצי מפקדים ז'סינטו רוקה דה סנטה פרירה, ובריטי אחר בשם ג'ימס נורטון (למעשה בחלק מקרבות הציים נלחמו בריטים נגד בריטים). בסופו של דבר היה ניצחון גדול של רפובליקת הפלטה, שכבשה את כל השטח מהברזילאים פרט למונטווידאו וקולוניס סקרמנטו. בשנת 1828 נחתם בתיווך בריטי הסכם השלום הסכם מונטווידאו בו נקבע שמדינת הפלטה תתפרק לשתי מדינות ארגנטינה ואורוגואי. לווז'חה וריברה כיהנו שניהם כנשיאי אורוגואי.
תמונות:
1. הנחיתה של לווז'חה ואנשיו מתוך הגירסה הספרדית של אנציקלופדיה תרבות צייר אתנסיו קוצי
2. קרב סרנדי ב-12 באוקטובר 1825 בו הביסו כוחות אורוגואיים את ברזיל צייר אסטבן גרינו 1911
3. מותו של הגנראל הצרפתי שנלחם למען ארגנטינה פרדריקו דה ברנדסן בקרב איטוסאינגו 20 בפברואר 1827 צייר אוגוסטו בלריני
4. אדמירל ג'ון בראון מפקד הצי הארגנטינאי מתוך הגירסה הספרדית של אנציקלופדיה תרבות 
5. חיילים ברזילאיים
6. חיילים ארגנטינאיים
7. פרוטוקטוסו ריוורה צייר בלדסרה רוואצי
לפוסט בפייסבוק






תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק